Data publikacji: 2023-08-06

Wydatki na ochronę zdrowia

Finansowanie ochrony zdrowia to „zmora”, wszystkich rządów po 89 r. i wielu specjalistów twierdzi, że nakłady na ochronę zdrowia są nadal niewystarczające.

Jednak w jakim stopniu wprowadzane zmiany (np. składki zdrowotnej płaconej przez osoby fizyczne) wpływają na bieżące wydatki w całym systemie opieki zdrowotnej, pokazuje udostępniona 27.07.2023 r. przez GUS informacja o wydatkach oraz najnowszy (nr 6) Monitor Finansowania Ochrony Zdrowia, który opracowuje Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP).

Pierwsza zawiera wstępne dane szacunkowe z Narodowego Rachunku Zdrowia (NRZ) oraz nakłady na ochronę zdrowia, opracowywane przez GUS i Ministerstwo Zdrowia.

Drugi, aktualny stan realizacji wydatków poniesionych na ochronę zdrowia na podstawie planów finansowych NFZ, założeń ustawy budżetowej (dostępnych załączników) i innych funduszy celowych.

Z czego finansowana jest służbą zdrowia?

Finansowanie to suma wszystkich środków finansowych przeznaczanych na pokrycie wydatków całego systemu służby zdrowia, do których należą nie tylko leczenie szpitalne czy usługi lekarza POZ., ale też sprzęt medyczny, leki (i wiele innych). Podmioty, które finansują służbę zdrowia, można podzielić na trzy grupy:

  • publiczne — budżet państwa, jednostki samorządu terytorialnego, publiczne fundusze celowe,

  • prywatne — firmy ubezpieczeniowe, organizacje pozarządowe, gospodarstwa domowe,

  • zagraniczne — firmy i organizacje międzynarodowe.

Ile Polska wydaje na ochronę zdrowia?

Analizując różne, dostępne publicznie zestawienia danych, należy zauważyć, że suma na bieżące wydatki publiczne na ochronę zdrowia nominalnie rosną — w 2022 r. wyniosły 205,6 mld zł i były o ok. 36,1 mld zł wyższe niż 2021 r.

Publiczne wydatki bieżące, choć w 2022 r. wyniosły 154,0 mld zł i były większe od poprzedniego o 31,2 mld zł, to szacunkowe dane wskazują, że w 2023 r. wzrosną jedynie o niecałe 20 mld zł, do 174,9 mld zł. Wynika to z prognozy kluczowych zmiennych makroekonomicznych (w tym przede wszystkim inflacja) i zmiany struktury finansowania NFZ. Chodzi tu o scedowanie szeregu zadań finansowanych do NFZ, pomijając budżet państwa, np. zakup leków 75+ i szczepionek, czy do tej pory finansowane składki z budżetu państwa. W tym też wzrost nakładów w sektorze prywatnym np. wzrost w finansowaniu osób na samozatrudnieniu 11 do 15%, a mniejszy strukturze finansowania udział emerytów o 2% p.p.

Zgodnie z ustawą, wydatki w 2022 r. powinny wynieść 6,0%, ale były o 0,5% większe dzięki uruchomieniu zapasów NFZ. Natomiast Urząd Statystyczny w danych szacunkowych pokazuje, że w 2023 r. wydatki nie przekroczą 5,11 proc. PKB.

Jednak, na co zwraca uwagę FPP, wydatki za br. porównuje się zgodnie z ustawą, z PKB sprzed dwóch lat, a przez to rzeczywiste nakłady na zdrowie do PKB mogą wynieść jedynie 4,81%.

Dofinansowanie publicznej ochrony zdrowia, zgodnie z ustaleniami, powinno osiągnąć 7% PKB w 2027 r.

Wszystkie dane pochodzą z GUS i FPP.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies