Data publikacji: 2024-06-21

Własna działalność sklep tradycyjny. W jaki sposób go założyć?

Do otwarcia i prowadzenia własnego sklepu stacjonarnego potrzebne są chęci i smykałka do interesu. Nie jest natomiast wymagane szczególne wykształcenie, czy kwalifikacje. To doskonała opcja dla osób, które nie chcą pracować na etacie. Jak zatem otworzyć własny, stacjonarny sklep? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

sklepy tradycyjne, artykuły spożywcze

Pomysł na biznes

Żeby otworzyć własny sklep, trzeba wiedzieć, jaki ma być jego profil i dokonać analizy rynkowej. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy w najbliższej okolicy są już działalności podobnego typu i czym różnią się od siebie. A następnie zastanowić się, w jaki sposób odróżnić własną firmę od innych z tej samej branży.

Jeśli z analizy wynika, że w pobliżu znajduje się kilka sklepów, niczym albo niewiele się od siebie różniących, to najprawdopodobniej działalność będzie skazana na porażkę. Malutki sklep spożywczy, na osiedlu otoczonym kilkoma dyskontami i supermarketami, to nie najlepszy pomysł. Chyba że... zaprzyjaźnicie się z klientami i będzie to sklep, do którego można przyjść w domowych kapciach, swobodnie porozmawiać ze sprzedawcą, a wędliny, sery czy warzywa są codziennie świeże i wybrane z najwyższą starannością przez właściciela. Takie miejsca są i trwają wbrew negatywnym założeniom.

Co zatem zrobić? Najlepiej byłoby wybadać jaki rodzaj sklepu przydałby się na określonej przestrzeni. Należy przy tym uwzględnić, dla jakiej grupy konsumentów adresowana jest oferta sklepu i czy mają w tym zakresie potrzeby. Poznając potencjalnych klientów, można skuteczniej opracować plan marketingowy. Na tym etapie, warto przyjrzeć się konkurencji pod kątem tego, jakie stosują strategie cenowe, czy oferują klientom rabaty, albo w jaki sposób obsługują kupujących. Mając wiedzę na ten temat, można odpowiednio zmodyfikować własne strategie, by skutecznie przyciągnąć klientów.

Bardzo istotną kwestią, jest zdobycie wiedzy na temat towaru, którym chce się handlować. Znając wady i zalety sprzedawanego produktu, można o nim swobodnie opowiadać, nie bojąc się niezręcznych pytań. Trzeba poznać aktualne trendy, by jak najlepiej wpasować się w potrzeby rynku.

Jeśli branża jest już wybrana, to czas na decyzję odnośnie kategorii towaru. Znawcy odradzają te, o niskiej marzy i cenie, bo dużo osób szuka sklepów z ładnym wystrojem, który oferuje dobrą jakość towaru. Większość ludzi kojarzy taniość z gorszą jakością i mimo że często tak nie jest, to myślenie pozostaje. Z drugiej strony coraz częściej spotykana jest sytuacja, w której kupujący oglądają towar w sklepie stacjonarnym, ale zakupu dokonują w Internecie, gdzie ceny są niższe. Jeśli zatem uwierzycie znawcom, to należałoby się skupić na sprzedaży rzeczy, które niełatwo znaleźć w sieci. Z kolei, gdy sprzedajecie popularne towary, do kupna w sklepie można zachęcić, stosując bonusy, np. drugi towar za połowę ceny.

sklep tradycyjny, szeroki wybór

Lokalizacja i wystrój

Doświadczeni handlowcy twierdzą, że za udaną sprzedaż w 80 procentach odpowiada lokalizacja. Można mieć sklep na obrzeżach miasta i tańszy produkt, ale ten sam produkt w lepszej lokalizacji, lepiej się sprzedaje, nawet jeśli cena jest o 30 procent wyższa. Trzeba zatem wybrać jak najlepszy punkt, by do sklepu trafiło jak najwięcej ludzi, którzy codziennie będą go mijać. Przechodząc obok, powinni z zaciekawieniem na niego zerknąć. Dlatego istotne jest, by sklep się wyróżniał np. ładną wystawą, oryginalnym szyldem czy ciekawym logo. Ważna jest też nazwa sklepu, żeby klient pamiętał ją i umiał powtórzyć komuś, że kupił to w takim i takim sklepie. Klient nie będzie pamiętał, gdzie był jeśli nazwa będzie zbyt trudna.

Lokal trzeba też wyposażyć w sprzęty i akcesoria odpowiednie do rodzaju sprzedaży. Meble powinny być dostosowane do powierzchni handlowej tak, by jak najlepiej służyły do ekspozycji towarów i ułatwiały klientom odnaleźć to, czego szukają. Warto też zainwestować w dobre oświetlenie, bo jak zauważają znawcy tematu, pomaga ono w dużym stopniu zwiększyć sprzedaż. Światło nie może mieć zimnego odcienia, lecz ciepłe, lub neutralne, bo tylko takie potrafi podkreślać atuty towaru.

Prowadząc działalność handlową, nie można zapomnieć o zakupie kasy fiskalnej, na której ewidencjonuje się sprzedaż towarów, dokonanej na rzecz konsumentów. Z prawa do zwolnienia z tego obowiązku można skorzystać tylko, jeżeli miesięczny obrót nie przekracza 20 tysięcy zł, a rodzaj produktów nie jest wymieniony w katalogu towarów, które bezwzględnie powinny być nabijane na kasę.

Szczególne wymagania przy zakładaniu sklepu

W zależności od rodzaju asortymentu konieczne może okazać się uzyskanie dodatkowych zezwoleń. Będzie ono potrzebne np. do otwarcie sklepu z alkoholem, jak również z bronią. W pierwszym przypadku trzeba uzyskać zezwolenie, a w drugim wymagana jest koncesja. Z kolei sklepy spożywcze i każde miejsce, w którym sprzedawane są artykuły tego typu, jeszcze przed podjęciem działalności, muszą być zatwierdzone przez Państwową Inspekcję Pracy szczebla powiatowego oraz spełniać wymagania Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Zakładanie sklepu

Założenie tradycyjnego sklepu składa się z kilku kroków.

1. Wybór formy prawnej i określenie kodów PKD

Przy otwieraniu sklepu, przyszły właściciel sklepu wybiera formę prawną, taką jak:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza;

  • spółka cywilna;

  • spółka handlowa: jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna.

Określa również kody PKD, zależne od obszaru działalności firmy i rodzaju sprzedaży prowadzonej przez sklep. Służą one do celów statystycznych

2. Forma opodatkowania

Przedsiębiorca ma do wyboru: opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Aby jak najlepiej dobrać formę opodatkowania do rodzaju planowanej działalności, trzeba wstępnie oszacować przychody oraz wysokość ponoszonych kosztów.

3. Wybór księgowości

Zanim zarejestruje się firmę, trzeba zdecydować, w jakiej formie będzie w niej prowadzona księgowość. Najtaniej, będzie prowadzić ją samodzielnie, ale trzeba się liczyć z czasochłonnością tego zajęcia, jak również z brakiem odpowiedniej wiedzy. Może to prowadzić do pomyłek i w konsekwencji, wiązać się z kosztownymi karami nałożonymi przez Urząd Skarbowy.

Droższą opcją, ale znacznie bezpieczniejszą, jest prowadzenie księgowości za pośrednictwem tradycyjnego lub internetowego biura rachunkowego. W pierwszym przypadku, dokumenty w celu ich rozliczenia, dostarcza się do biura w określone dni w miesiącu. Biuro przechowuje dokumentację księgową i reprezentuje zleceniodawcę przed Urzędem skarbowym i ZUS.

Współpraca z internetowym biurem księgowym, odbywa się za pośrednictwem specjalnego programu, do którego wgrywa się dokumenty księgowe, celem ich zaksięgowania i sprawdzenia. Jest to tańsza alternatywa, w porównaniu do kosztów obsługi tradycyjnego biura.

Najdroższym sposobem prowadzenia księgowości, jest zatrudnienie księgowego. Z uwagi na koszt, rozwiązanie to praktykuje się zazwyczaj w dużych firmach, prowadzących pełną księgowość.

4. Rejestracja działalności

W zależności od wybranej formy prawnej działalność wymaga wpisu do CEIDG lub do KRS. Do CEIDG rejestrują się osoby prowadzące jednoosobową działalność oraz wspólnicy spółki cywilnej. Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu CEiDG-1, w jeden z trzech sposobów: osobiście w urzędzie miasta lub gminy, listem poleconym lub elektronicznie na stronie www.biznes.gov.pl. Procedura ta jest bezpłatna. Z kolei rejestracja do KRS odbywa się na urzędowym formularzu, którego forma jest różna w zależności od rodzaju zakładanej spółki. Zarówno wpis, jak i jego ogłoszenie wymaga wniesienia opłaty.

Przedsiębiorcy muszą też opłacać składki do ZUS, a aby to zrobić, trzeba zarejestrować się jako płatnik składek. Jeśli rejestracja firmy odbywała się na podstawie wpisu do CEIDG, dane firmy automatycznie zostaną przekazane do ZUS.

5. Konto firmowe

Posiadając dokument potwierdzający rejestrację firmy, można otworzyć konto firmowe. Za pomocą przelewów muszą być dokonywane transakcje, których drugą stroną jest przedsiębiorca, oraz te, w których jednorazowa wartość transakcji nie przekracza 15 000 zł bez względu na ilość płatności. Przepisy nie nakazują jednak otwarcia specjalnego rachunku bankowego, więc nawet podatki można płacić z konta prywatnego. Jednakże osobne konta, pozwolą utrzymać łatwiejszą kontrolę nad finansami.

hipermarkety, produkty, szeroki wybór, sklepy

Co dalej?

Jeśli firma została założona, a towar kupiony, to następnym punktem jest zadbanie o właściwe wypromowanie sklepu i odpowiedni personel.

By skutecznie wylansować sklep stacjonarny, można wydrukować ulotki i plakaty z reklamą oraz zadbać by trafiła do wielu osób. Jednakże z uwagi na zasięg i powszechność Internetu, dobrze jest też wykorzystać reklamę w sieci. Przedsiębiorcy, mający w planie sprzedaż różnego rodzaju produktów, np. butów, powinni zainteresować się stworzeniem strony internetowej, na której będzie możliwość przeglądania ich pełnej oferty. Będzie to dla firmy najlepsza wizytówka.

Nie można także zapomnieć o profesjonalnej obsłudze klientów. To właśnie personel odpowiada w dużym stopniu za sukces sklepu. Właściwe osoby potrafią odpowiednio zaprezentować towar, jednocześnie nie narzucając się kupującemu swoim zachowaniem. Wiedzą, że po wejściu klienta, trzeba dać mu czas na rozejrzenie się i wyczuć moment kiedy można podejść i zapytać, w czym pomóc. Nie można go atakować zaraz po wejściu, bo ucieknie, a tego przecież nie chcemy.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies