Data publikacji: 2023-05-17

Sztuczna inteligencja może pomóc w prowadzeniu biznesu? Innowacyjne rozwiązania

Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI) rozgościła się na dobre w ludzkiej rzeczywistości. Jeśli jeszcze ktoś, kto uważa inaczej, to jest w dużym błędzie. Obecnie na szeroką skalę wykorzystywana jest do np. generowania wyników wyszukiwania i odpowiedzi w wyszukiwarkach internetowych, nawigowania na drogach, tłumaczenia dokumentów na różne języki, personalizowania reklam choćby w mediach społecznościowych oraz w stosunkowo nowej dziedzinie sztucznej inteligencji, jaką jest rozpoznawania twarzy, a nawet ludzkich emocji.

Zatem sztuczną inteligencją jest przede wszystkim uczenie maszynowe (samouczenie się maszyn), widzenie komputerowe (przetwarzanie obrazu, np. OCR) oraz przetwarzanie języka naturalnego (NLP — automatyczne syntezatory i translatory), itp.

narzedzia ai , narzędzia do sztucznej inteligencji,

Z zastosowaniem sztucznej inteligencji i nowych technologii AI musi zmierzyć się każdy, czy to osoby fizyczne, czy przedsiębiorstwa i czy tego chce, czy nie.

Jakie są korzyści z istnienia sztucznej inteligencji?

Należy mieć świadomość, że technologia AI i wykorzystanie sztucznej inteligencji przysparza ludzkości (i przysparzać będzie) bardzo wiele korzyści. Twórcy oferują nowoczesne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji w każdym aspekcie życia ludzkiego i biznesu. Technologia AI staje się wręcz niezbędna, a nowoczesne narzędzia pomagają choćby w opiece zdrowotnej, edukacji, pracy zawodowej czy rozrywce.

W biznesie, dzięki połączeniu innowacyjnych narzędzi i pracy człowieka, sztuczna inteligencja pozwala rozwiązywać "nierozwiązywalne" problemy, ograniczać koszty dzięki zastosowaniu np. wydajniejszej, bardziej ekologicznej produkcji (ekologiczny transport i formy energii), ale też skrócić czas np. wykorzystując generatory tekstów AI czy generatory obrazów AI (w zależności od branży, czas generowania produktu różni się, ponieważ choć generatory tekstu i generatory grafik działają podobnie, tzn. wystarczy wpisać słowa kluczowe, liczy się ilość podanych szczegółów).

Z automatyzacją procesów wiąże się też wiele zagrożeń wynikających, przede wszystkim z braku empatii i zrozumienia, których nie ma AI, a przez to z kolei obawa o bezpieczeństwo i prywatność oraz ryzyko utraty miejsc pracy i nade wszystko nadal wysokie koszty tworzenia, wdrażania i utrzymania rozwiązań AI.

W czym pomaga nam sztuczna inteligencja?

Należy zdecydowanie podkreślić, że człowiek ze swoją intuicją i kreatywnością nadal przewyższa w wielu dziedzinach sztuczną inteligencję, a w relacjach społecznych z empatią jest wręcz niezastąpiony.

Na tle powyższego wykorzystanie uczenia maszynowego i nowych rozwiązań technologicznych pozwoli przyspieszyć, zautomatyzować oraz znacznie usprawnić tworzenie treści, materiałów graficznych, itp. Doskonałym przykładem są popularne ostatnio generatory tekstów, wykorzystywane np. przez copywriterów w chwili przemęczenia, braku pomysłów, czy weny twórczej. Technologia AI z bogatym słownikiem na podstawie wybranych słów kluczowych tworzy w kilka chwil gotowy tekst, a człowiek musi ewentualnie skorygować przeprowadzone działania.

Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala wyprzedzić konkurencję, ale i w coraz większym stopniu chronić środowisko i jego zasoby naturalne, przez wprowadzanie innowacyjnych technologii takich jak np. automatyzacja podawania ilości paszy, monitorowanie, analizowanie potrzeb stosowania różnych nawozów, minimalizowanie ilości pestycydów, ale również wykorzystanie inteligentnych robotów np. do usuwania chwastów, zamiast środków chwastobójczych.

Obecnie dynamiczny rozwój technologii sprawia, że sztuczna inteligencja bardzo szybko uczy się zachowania i postępowania ludzi, dzięki czemu już dziś (lub w niedalekiej przyszłości) powstają autonomiczne miasta, automatyzowane czujniki oszczędzają energię lub czuwają nad bezpieczeństwem, sterując ruchem drogowym, oświetleniem. Gwarantuje też komfort i bezpieczeństwo w przemieszczaniu się, zwiększając efektywność ruchu kolejowego czy samochodowego. Większość producentów aut oferuje wiele funkcji (czujników) zwiększających nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort — np. asystenta parkowania czy nawigację.

Niezwykle istotną dziedziną, w której wykorzystanie sztucznej inteligencji powinno być rozwijane, choćby do ulepszenia diagnostyki indywidualnej, to medycyna i opieka zdrowotna. Obecnie funkcjonują systemy monitorujące funkcje życiowe człowieka, gdzie sztuczna inteligencja monitoruje te parametry i w chwili zagrożenia życie wszczyna alarm i powiadamia lekarza dyżurnego. Należy tu również wspomnieć o naukowym rozwoju procesów operacyjno-leczniczych, np. rozpoznawania wzorców narządów, a w tym tworzenie obrazów przestrzennych, fizycznych wydruków 3d itp.

Warto zdawać sobie również sprawę z tego, że choć AI nie jest w stanie zastąpić człowieka, potrafi rozwiązywać problemy, z którymi ludzie sobie nie radzą lub zajęłoby im to bardzo dużo czasu. W związku z tym wykorzystanie robotów w produkcji zwiększa jej wydajność (maszyny mogą pracować 24 h/dobę 365 dni w roku oraz automatyzują swój serwis, a nawet przewidują możliwość wystąpienia awarii). Sztuczna inteligencja sprawdza się doskonale w wielu biznesowych analizach, zamiarach, a nawet w podejmowaniu trafnych decyzji. Można wykorzystać ją np. do:

  • zarządzania finansami firmowymi,

  • wprowadzania i analizowania danych,

  • analizowania preferencji klientów i określenia grupy docelowej,

  • tworzenia oferty i rekomendowania produktów firmowych,

  • przygotowywania strategii marketingowej i tworzenia tekstów, obrazów na jej potrzeby,

  • monitorowania rynku i poczynań konkurencji,

  • optymalizacji ścieżek sprzedaży np. w sklepie internetowym,

  • optymalna obsługa klienta wraz z generowaniem automatycznych wiadomości.

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie?

Jak można wykorzystać AI? Choćby do digitalizacji polskich firm, usprawnienia procesów decyzyjnych, zarządczych, produkcyjnych itp. Stworzenie strony internetowej firmy (tak jak w przypadku przygotowywania logo firmy) z wykorzystaniem atrakcyjnych materiałów graficznych, przygotowanie realizacji skutecznej strategii marketingowej to już nie problem. Robi to sztuczna inteligencja — w postaci innowacyjnych produktów, jak np. automatyczne kreatory.

Należy mieć świadomość, że ilość branż wykorzystujących sztuczną inteligencję będzie rosła z roku na rok. Dużą przestrzeń mają technologie, które wspierają nauczycieli i uczniów, np. asystent głosowy, który może odpowiadać na ogólne pytania. Skoro AI szybko się uczy, może na bieżąco dostosowywać program kształcenia dziecka do konkretnych jego umiejętności i predyspozycji.

Wspomniany wyżej sektor opieki zdrowotnej, gdzie AI szybko i precyzyjnie gromadzi, analizuje oraz przetwarza wiele informacji i danych o pacjentach, wspierając proces indywidualnej diagnostyki, wykrywania chorób i proponowania optymalnej terapii leczniczej.

Dziś już wszechobecne boty, które mają do dyspozycji bazy danych w chmurach, zestaw precyzyjnych reguł, które z jednej strony chronią przed nieautoryzowanym dostępem do źródeł pierwotnych, a z drugiej usuwają powstałe błędy i dostarczają wymaganych informacji zwrotnych.

Na jej podstawie można stwierdzić, że sztuczna inteligencja jest doskonałym ochroniarzem, która dzięki samouczeniu się nie przegapi żadnej anomalii np. w kamerach miejskiego monitoringu, czy kamerach obserwujących prywatne posesje i domy.

Wykorzystania technologii AI należy też upatrywać w dziedzinach jak sądownictwo, w organach ścigania (również w bankowości) do wykrywania oszustw. Uczenie maszynowe doskonale sprawdza się do analizowania dowodów, potwierdzania tożsamości (biometria, rozpoznawanie twarzy itp.). Należy pamiętać, że w gąszczu wielu informacji ludzie mają tendencję nawet do wypierania faktów.

W parze z powyższym sztuczna inteligencja może weryfikować prawdziwość informacji pojawiających się w przestrzeni publicznej i dementować je na podstawie wiarygodnych źródeł online, a także śledzić sieć w poszukiwaniu niebezpiecznych słów, które mogłyby sugerować jakieś niebezpieczeństwo (np. zamachu).

Skoro AI ma szeroki dostęp (a będzie miała jeszcze szerszy) do różnych danych i systemów rozpoznawania wzorców, można spodziewać się wykorzystania i rozwoju technologii wczesnego ostrzegania przed możliwością wystąpienia klęsk żywiołowych, a dzięki temu skuteczniejszemu zabezpieczaniu i łagodzenie skutków tych zjawisk.

Coraz więcej właścicieli firm i marketerów wykorzystuje narzędzia AI do sprawnego prowadzenia firmy, ai zastąpi człowieka

Wyżej wymienione przykłady opierają się na wykorzystaniu lub rozbudowie już istniejącej technologii AI, która jest tańsza, znane są wady i zalety jej wdrażania w przedsiębiorstwie.

Tworzy, ale i również wykorzystuje sztuczną inteligencję szeroko rozumiana branża IT. Szczególnie pomocne jest uczenie maszynowe sztucznej inteligencji, które umożliwia generowanie precyzyjnego kodu (sprawdza i poprawia błędy) co znacznie przyspiesza proces tworzenia innowacyjnych rozwiązań, a dzięki temu zaoszczędzić czas i pieniądze.

W IT sztuczną inteligencję ogranicza tylko pomysłowość i innowacyjność jej twórców.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies