Samochód dwuosobowy. Jakie są plusy i minusy takiego rozwiązania?
Samochód dwuosobowy to wbrew pozorom nie autko na akumulator, którym bawią się dzieci. Czterokołowiec lekki - bo taka jest jego fachowa nazwa - to mikrosamochód osobowy przeznaczony do jazdy miejskiej. Jednak zanim wyjedziemy "na miasto", należy dopełnić wielu formalności.
Zatem: co to jest za pojazd, kto i na jakiej podstawie może się nim poruszać, jakie są plusy i minusy takiego auta - to wszystko wyjaśniamy poniżej.
Przeczytaj też: Wynajem długoterminowy Renault – kiedy warto i ile kosztuje?
Mikrosamochód, czterokołowiec — co to za pojazd?
W przestrzeni motoryzacyjnej funkcjonuje wiele kategorii pojazdów, modeli czy marek. Auto, które nas interesuje, to czterokołowiec lekki z art. 2 pkt 42c Prawa o ruchu drogowym, którego masa własna nie przekracza 350 kg, a konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
W rzeczywistości mikrosamochód (nazywany też microcarem) to mały, trzydrzwiowy samochód osobowy z napędem silnikowym o pojemności do 50 cm3 lub elektrycznym o mocy 4 kW, co pokrywa się ze szczegółowymi kryteriami europejskiej homologacji L6e (o czym piszemy nieco niżej).
Uregulowania prawne
Szeroko rozumianą motoryzację reguluje wiele aktów prawnych (ustaw i rozporządzeń, również UE). Jednak ze względu na kwestie dotyczące czterokołowców, które poruszamy w tym artykule, należy wymienić:
-
ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394, 1720, 1723, 2029 t.j.);
-
ustawę z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622, 1123, 1234, 1312, 1560, 1872 t.j.); oraz
-
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 168/2013 w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U.UE.L.2013.60.52).
Należy mieć świadomość, że aby legalnie poruszać się po ulicach miasta, należy dopełnić tych samych formalności, które dotyczą wszystkich samochodów osobowy. Mikrosamochód należy zarejestrować w wydziale komunikacji, dokonywać okresowych przeglądów technicznych zgodnie z wymogami homologacji oraz wykupić ubezpieczenie OC. To samo dotyczy uprawnień (o czym za chwilę).
Bezpieczeństwo i homologacje
Warto wiedzieć, że microcar może być wyposażony identycznie jak samochody osobowe, np. w pasy bezpieczeństwa, system alarmowy, kamerę cofania czy nawet z klimatyzację.
Wymagania techniczne i bezpieczeństwo zagwarantowane jest świadectwem homologacji, które każdy mikrosamochód musi uzyskać. Kategorie homologacji czterokołowców lekkich L6e i L6e-PB (tzn. quadów i mikrosamochodów) wymuszają na producentach parametry konstrukcyjne i techniczne, dotyczące np. masy, ładowności, hałasu, mocy silnika, maksymalnej prędkości, jakości spalin i tłumików, a nawet wycieraczek, lusterek, czy błotników.
Należy jednak mieć świadomość, że wszędzie tam, gdzie można (np. dach, błotniki) producenci stosują materiały lekkie (tworzywa) - głównie po to, aby zmieścić się w maksymalnej dopuszczalnej w homologacji, masie produktu,
Czy microcarem można jeździć na dowód osobisty?
Pytanie, czy można jeździć mikrosamochodem na dowód osobisty, nie jest bezpodstawne, ponieważ okazuje się, że część kierujących, która utraciła prawo jazdy, traktuje je jako transport zastępczy. Jednak (o czym przypomina gliwicka policja), aby usiąść za kierownicą czterokołowca, należy posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii lub kartę motorowerową uzyskaną przed 19 stycznia 2013 r. (dotyczy osób, które do tego dnia ukończyły 18 rok życia).
Zatem - zgodnie z art. 6 obecnie obowiązującej ustawy o kierujących pojazdami - do prowadzenia czterokołowca uprawnia już kategoria AM prawa jazdy oraz A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D, T. Natomiast w art. 8. określono minimalny wiek do uzyskania tych uprawnień, tzn.:
-
14 lat – do kategorii AM;
-
16 lat – do kategorii A1, B1 i T;
-
18 lat dla pozostałych.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że osoba, która ukończyła 18 lat, nie może bez żadnych uprawnień prowadzić samochodu ani nawet czterokołowca.
Jakie zalety posiada samochód dwuosobowy?
Można śmiało stwierdzić, że mikrosamochody wykorzystywane do jazdy miejskiej mają więcej plusów niż samochody osobowe (nawet klasy A).
Zważywszy na same maksymalne rozmiary określone w homologacji L6e: długość 3,0 m, szerokość 1,5 m wysokość 2,5 m, największą ich zaletą jest zwrotność, która na zatłoczonych ulicach i parkingach jest nie do przecenienia, gdyż zawrócić, czy "wcisnąć się" można dosłownie wszędzie.
Dodatkowo małe wymiary i mniejsza masa auta oznacza mniejsze spalanie, co obecnie stanowi wielki proekologiczny plus. Tego typu pojazdy spalają ok. 3 l na 100 km, co znacząco obniża koszty eksploatacji.
Zaletą jest również już dziś duży wybór aut, i to zarówno nowych od kilku różnych producentów, jak i używanych, dostępnych na różnych portalach ogłoszeniowych.
Samochody dwuosobowe — największe minusy
Na pierwszym miejscu wśród minusów jest ich cena, ponieważ mikrosamochody, podobnie jak samochody osobowe, są obecnie bardzo drogie, szczególnie w wersji elektrycznej.
Minusy oraz pewne ograniczenia wynikają również z małej masy i małych prędkości, które uzyskują czterokołowce. W art. 2 ust. 3 i 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym zakazano poruszania się nimi po autostradach oraz drogach ekspresowych.
W przypadku, kiedy pasażerem jest dziecko w wieku do 7 lat, w art. 20 ust. 6 pkt 3 tej ustawy, wprowadzono dodatkowe ograniczenie prędkości do 40 km/h.