Data publikacji: 2024-04-12
Link sponsorowany

Rusz głową czyli metamyślenie w biznesie. Przeszkoda czy klucz do sukcesu?

Prowadzenie własnej działalności niezmiennie stawia przed przedsiębiorcami rozmaite wyzwania. Każda osoba posiadająca firmę — niezależnie od jej wielkości — pragnie, by funkcjonowała ona jak najbardziej efektywnie i stale się rozwijała. Czy istnieje uniwersalny przepis na biznesowy sukces? A może jest to złożony proces, który w każdym biznesie wygląda inaczej?

Czym w takim razie jest metamyślenie i jaką pełni w nim rolę? Poniżej staramy się przyjrzeć temu zagadnieniu.

myślenie krytyczne, podejmowania decyzji, rozwiązywanie problemów

Przeczytaj również: Najszybszy sposób na otrzymanie pieniędzy - szybka pożyczka

Czym jest tak zwane "myślenie o myśleniu"?

Pojęcie "metamyślenia" (lub "meta-myślenia") jest charakterystyczne nie tylko dla biznesu, ale również dla wielu innych dziedzin życia. Można powiedzieć, że angażujemy się w metamyślenie, nawet o tym nie wiedząc.

Najprościej metamyślenie — czyli po prostu myślenie o myśleniu — można zdefiniować jako pogłębioną analizę naszych procesów myślowych, często w momencie podejmowania kluczowej decyzji lub po jej podjęciu, w celu upewnienia się, czy postąpiliśmy słusznie.

Metamyślenie — jak inaczej je nazywamy?

Metamyślenie często określa się również jako myślenie krytyczne; te dwa określenia nierzadko stosowane są zamiennie.

Czy metamyślenie to overthinking?

Pojęciem, które warto porównać ze zjawiskiem meta-myślenia, jest overthinking (co oznacza po prostu "myśleć za dużo, za wiele myślenia"). Podstawowa różnica między meta-myśleniem (myśleniem krytycznym) a overthinkingiem wynika z intencji lub jej braku. O ile metamyślenie stosujemy lub też powinniśmy stosować w większości przypadków świadomie, overthinking to proces, który zachodzi w naszej głowie niejako samoistnie.

Overthinking najczęściej ma dla naszych działań oraz samopoczucia negatywne skutki; powoduje, że niepotrzebnie zbyt długi zastanawiamy się nad kwestiami niekiedy mało istotnymi i wciąż na nowo analizujemy nasze zachowania lub decyzje, szukając ich potencjalnie negatywnych skutków.

Jak metamyślenie może pomóc (lub zaszkodzić) w rozwijaniu biznesu?

Głębsze zastanowienie się nad naszym sposobem myślenia może przynieść nam wiele pozytywnych zmian. Taka refleksja jest również korzystna w biznesie. Ale czy zastosowanie myślenia krytycznego w biznesie może mieć jedynie pozytywne skutki?

Krytyczne podejście do naszego sposobu myślenia oraz schematów, które — nawet bezwiednie — stosujemy przy przy podejmowaniu decyzji lub wdrażaniu konkretnych procesów w firmie, może pomoc nam zauważyć, jakie popełniamy błędy, a następnie — je wyeliminować.

Jednak warto zauważyć, że między metamyśleniem a overthinkingiem niekiedy istnieje naprawdę cienka granica. Czasami brak nam pewności siebie lub jesteśmy zbyt samokrytyczni — wówczas łatwo o podważanie własnych pomysłów, zarówno tych gorszych, jak i całkiem udanych, gdyż jesteśmy zupełnie pozbawieni obiektywności.

podejmowanie decyzji, skuteczne rozwiązywanie problemów

Warto więc pamiętać, że kiedy podejmujemy się myślenia krytycznego, spokojna psychika to niezwykle istotna kwestia.

Umiejętne i efektywne myślenie — od czego zacząć?

W jaki sposób warto wykorzystać procesy metamyślenia oraz pogłębionego myślenia, uczenia się, aby przyniosły one wyczekiwane rezultaty? Warto zaznaczyć, że przyswajanie nowych informacji nie zawsze jest proste, gdyż nasz umysł może uznać je za nieinteresujące, a co za tym idzie: nieważne.

Należy więc postarać się wdrożyć nawyki, które pomogą osiągnąć naszemu mózgowi maksymalną efektywność. Warto uciekać się do sposobów na pierwszy rzut oka dosyć oczywistych, jednak często pomijanych przy próbach przyswojenia nowych informacji. Jak zostało podkreślone w "Head First Servlets & JSP", dobrze jest między innymi robić notatki oraz pić wodę. Poprzez zapisywanie czegoś łatwiej zapamiętujemy nowe informacje, natomiast odpowiednie nawodnienie jest kluczowe dla pracy naszego mózgu. Pamiętajmy jednak, by go nie przeciążać. Uczenie się czegoś na siłę spowoduje skutek odwrotny od zamierzonego, a dodatkowo wywoła zmęczenie.

Podręcznik oferuje nam również inne porady, na przykład rozmawianie o tym, czego się właśnie uczymy lub próby wywołanie emocjonalnej reakcji na zdobyte informacje oraz zaangażowanie się w lekturę — dzięki temu nasze neutralne podejście może zmienić się na to bardziej nacechowane uczuciowo, co daje nam szansę na to, iż nasz mózg uzna nową wiedzę za bardziej istotną*.

Stopniowe wprowadzanie zmian

Pamiętaj, że pochopne działanie może zaszkodzić zarówno biznesie, jak i w życiu prywatnym. Nowe, innowacyjne pomysły warto dobrze przemyśleć. Znajdź złoty środek między bezkrytycznością a myśleniem zbytnio krytycznym i z powodzeniem rozwijaj swój biznes!

*Head First Servlets & JSP. Edycja polska. Wydanie II (Rusz głową!), B. Basham, K. Sierra, B. Bates, tłum. M. Szczepaniak, 2008, s.21.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies