Data publikacji: 2024-03-18
Link sponsorowany

Krajowy System e-Faktur. Co warto o nim wiedzieć?

Wdrożenie KSeF, czyli Krajowego Systemu eFaktur, jest kolejnym po Jednolitym Pliku Kontrolnym ważnym etapem uszczelnienia polskiego systemu podatkowego, opartym o przepisy ustawy o VAT (art. 106na-106nd). Ministerstwo Finansów informuje o wielu korzyściach dla przedsiębiorców i to nie tylko podatkowych.

Zatem co to dokładnie oznacza, jak działa KSeF, oraz kogo dotyczy i w jakich terminach będzie obowiązkowy — wyjaśniamy krok po kroku.

krajowy system e faktur

Czym jest Krajowy System e-Faktur?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) jest centralnym systemem komputerowym, który stworzony został do wystawiania faktur ustrukturyzowanych, nadawania im unikalnych numerów, weryfikowania zgodności jednolitej struktury, a następnie odbieranie faktur ustrukturyzowanych oraz archiwizowania ich w centralnym miejscu.

Ważne, komercyjne systemy księgowania i fakturowania, które spełnią wymagania techniczne i wytyczne Ministerstwa Finansów, będą również dopuszczane do centralnego systemu KSeF, co umożliwi przesyłanie faktur sprzedaży i odbiór potwierdzenia nadania UPO, które system KSeF zawsze odsyła po weryfikacji.

Warto podkreślić, że Krajowy System e-Faktur jest bezpieczny, dostęp do niego mają (będą mieli) podatnicy z nadanymi pierwotnymi uprawnieniami oraz biura rachunkowe, które uzyskają uprawnienie do wystawiania faktur elektronicznych w KSeF w imieniu podatnika.

Faktura ustrukturyzowana w KSeF jest fakturą elektroniczną tworzoną w formacie xml, umożliwiającą odczytanie danych ze znaczników w ustrukturyzowany sposób, przede wszystkim datę sprzedaży i datę wystawienia, kwoty oraz informacje o kontrahentach. Taka metoda generowania faktur ma uprościć, ujednolić i zautomatyzować księgowania - tym samym skrócić czas wytworzenia faktury, obniżyć koszty obsługi księgowej, a nade wszystko ograniczyć ilość błędów i pomyłek przy księgowaniu oraz pominięcia dokumentów w całości.

Jak działa Krajowy System eFaktur?

Sposób działania KSeF został pośrednio opisany powyżej, jednak należy podkreślić, że aby podatnik mógł z niego korzystać, musi posiadać jedną z metod uwierzytelnienia (weryfikacji tożsamości):

  • podpis zaufany,

  • kwalifikowany podpis elektroniczny,

  • kwalifikowaną pieczęć elektroniczną,

  • wygenerowany przez Krajowy System e-Faktur token.

otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych

Podatnik, który do końca czerwca 2024 r. będzie chciał już przystąpić do platformy, będzie musiał uzyskać do niej dostęp. Po tym terminie (o czym niżej) dla każdego przedsiębiorcy z nadanym numerem NIP automatycznie zostanie stworzone konto w KSeF, do którego będzie mógł się zalogować za pomocą jednej z wymienionych metod weryfikowania.

Dopiero po prawidłowym zalogowaniu się na konto podatnik będzie mógł wysłać fakturę ustrukturyzowaną, którą system automatycznie zweryfikuje i nada unikatowy numer i jeśli nie wykryje błędów, nada potwierdzenie wystawcy. W następnym kroku KSeF doręczy ją Kupującemu, który również otrzyma potwierdzenie, ale tym razem odbioru.

Taki dokument system będzie archiwizował przez 10 lat, do którego w każdym momencie i miejscu będzie można szybko powrócić.

Wszystkie inne programy komercyjne muszą być z jednej strony zintegrowane z KSeF, szczególnie do wystawiania faktur sprzedaży, również korekt oraz odbioru faktur zakupu itd., a z drugiej uzyskać od klienta, każdego z osobna, uprawnienie do ww. czynności (pomocna jest aplikacja podatnika KSeF).

Kto musi korzystać z KSeF?

Jak podkreśla Ministerstwo Finansów, w pierwszej kolejności obowiązek przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur należeć będzie do czynnych podatników VAT, a w drugiej do nievatowców, czyli podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego z podatku VAT.

Osobną grupą są podatnicy posiadający polski identyfikator podatkowy NIP i są zidentyfikowani w Polsce do szczególnej procedury unijnej OSS (to znaczy, że podatnicy z poszczególnych państw członkowskich UE nie muszą być zarejestrowani do VAT w Polsce).

Kiedy KSeF będzie obowiązkowy?

Pierwsze informacje oraz platformę w wersji testowej udostępniono publicznie 07.10.2021 r., a od stycznia 2022 r. aż do końca czerwca 2024 r. oficjalnie zaproponowano przedsiębiorcom dobrowolne przystąpienie do platformy.

W tym okresie faktury elektroniczne ustrukturyzowane generowane w KSeF będą jedną z dopuszczonych, obok faktur elektronicznych i faktur papierowych, form dokumentowania sprzedaży.

Dodatkowo Polska, decyzją wykonawczą Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r., została upoważniona do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168, 27.6.2022, s. 81-83).

W kwietniu 2022 r. ministerstwo udostępniło narzędzie do konfigurowania uprawnień i tokenów w aplikacji KSeF.

Obecnie, zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 r. poz.1598), termin obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur KSeF wyznaczono na 1 lipca 2024 r. dla czynnych podatników VAT, a dla podatników zwolnionych podmiotowo i przedmiotowo z VAT na 1 stycznia 2025 r.

Korzyści płynące z KSeF dla przedsiębiorców

W okresie przejściowym, za przystąpienie do Krajowego Systemu e-Faktur, rząd proponuje sporo korzyści i to nie tylko podatkowych.

Zapewnia przede wszystkim, że wystawianie faktur ustrukturyzowanych wpłynie na zwiększenie szybkości wymiany danych, a dzięki temu szybszą (w pełni automatyczną) weryfikację rozliczeń przez Krajową Administrację Skarbową. Na tej podstawie KAS zobowiązane zostało do zwrotu podatku VAT naliczonego w terminie podstawowym do 40 dni (60 dni poza KSeF).

Dodatkowo podmiot uprawniony do udostępniania faktur ustrukturyzowanych w KSeF będzie zwolniony z obowiązku przesyłania na żądanie US plików JPK_FA.

Wymierne korzyści, poza podatkowymi, to przede wszystkim oszczędności z jednej strony czasu, dzięki zautomatyzowanym procesom fakturowania i ograniczonej możliwości popełniania błędów oraz przesyłania danych w czasie rzeczywistym (odbiorca faktury otrzyma powiadomienie natychmiast po jej wprowadzeniu), a co również przyspieszy obrót faktur korygujących.

wystawić fakturę

Z drugiej strony pieniędzy, ponieważ przedsiębiorca nie będzie miał już obowiązku przechowywania faktur papierowych i wystawiania duplikatów faktur oraz archiwizacji e-faktur, którą zapewnia centralny system KSeF.

Czy KSeF zastąpi JPK?

Faktury ustrukturyzowane wystawiane w Krajowym Systemie e-Faktur służą przede wszystkim do potwierdzenia zdarzenia gospodarczego w sposób ujednolicony dla wszystkich (obowiązkowo w terminach podanych powyżej).

System e-Faktur KSeF jest platformą służącą do ich wystawiania, a także pobierania, ponieważ zarówno sprzedawca, nabywca jak i Urząd Skarbowy posiadają bezpośredni dostęp do KSeF.

Do generowania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_V7), w którym ujęte muszą być wszystkie faktury sprzedaży i zakupu (zgodnie z ustawą o Vat), zobowiązani są tylko czynni podatnicy podatku VAT, ponieważ stanowi on podstawę do rozliczenia tego podatku w US.

Uwaga! Sprawdź, jak wygląda rozliczenie podatku w Holandii.

W związku z powyższym w pełni obowiązkowy od 2025 r. KSeF będzie gromadził wszystkie faktury w obrocie gospodarczym, z którego czynny podatnik VAT będzie generował raport w ramach pliku JPK_V7 w celu rozliczenia podatku VAT.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies