Jak działają skrytki depozytowe?
Skrytki bankowe przez niektórych traktowane są jako tajemnicze schowki przeznaczone jedynie dla elity. Posiadanie majątku lub drogocennych przedmiotów z jednej strony cieszy, a z drugiej napawa lękiem. Stąd wiele osób prywatnych, a także spore grono przedsiębiorców decyduje się na ich zabezpieczenie i przechowanie w miejscu, które gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo i dyskrecję.
Choć w świecie bankowości skrytki bankowe zwane również skrytkami depozytowymi znane są od dawna, to ich popularność w Polsce bywa dość ograniczona. Z biegiem lat, wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na solidne zabezpieczenie majątku, polskie instytucje finansowe mają w swojej ofercie coraz więcej opcji na zabezpieczenie wartościowych przedmiotów i dokumentów. Coraz więcej osób i firm dochodzi do wniosku, że przechowywanie dokumentów w bezpiecznym miejscu jest nie tylko mądrym, ale także koniecznym rozwiązaniem.
Skrytki depozytowe to nie tylko standardowe miejsce do przechowywania biżuterii, czy innych niewielkich drogocennych przedmiotów. To również idealny sposób na ochronę dokumentów, takich jak umowy, akty własności czy zapisy testamentowe. Dzięki skrytce można uniknąć ich utraty w przypadku kradzieży, zalania, czy pożaru.
Czym dokładnie są skrytki depozytowe?
Skrytka bankowa, czy też depozytowa to specjalna kaseta (szuflada), która zlokalizowana jest w pilnie strzeżonym sejfie bankowym. Szuflada zabezpieczona jest drzwiczkami otwieranymi kluczem lub kartą magnetyczną. Banki w swojej ofercie mają kasety w różnych rozmiarach, tak by każdy mógł dopasować jej rozmiar do wielkości przechowywanych w niej przedmiotów.
Ze skrytki bankowej może skorzystać każda pełnoletnia osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych. Z kasety może również skorzystać firma lub organizacja (osoba prawna), a także cudzoziemiec po okazaniu ważnego paszportu. Co więcej, z jednej skrytki może korzystać więcej osób. To rozwiązanie odpowiednie np. dla rodzin, małżeństw lub przedsiębiorców (właścicieli spółki, zarządu itd.), którzy w skrytce przechowują ważne dokumenty w tym umowy, kontrakty, testamenty, czy akty własności.
Osoba lub osoby, które decydują się na wynajęcie skrytki bankowej, otrzymują do niej kluczyk lub kartę magnetyczną. Każda osoba ma swój oddzielny kluczyk lub kartę. Oprócz najemcy skrytki, kluczyk lub kartę magnetyczną przechowuje również bank.
Każdorazowo przy wizycie posiadacza skrytki pracownik banku będzie prosił o okazanie ważnego dowodu osobistego. Jeżeli dane z dowodu będą się zgadzały z danymi, które posiada bank, pracownik banku odprowadzi najemcę do jego schowka. Obecność pracownika jest niezbędna przy otwarciu skrytki. Jednak bankier nie jest obecny podczas wkładania i wyjmowania rzeczy ze skrytki.
Kto może skorzystać ze skrytki depozytowej?
Skrytki bankowe udostępniane są zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom gospodarczym, fundacjom lub organizacjom. Jednak aby skorzystać z tej usługi, osoba wynajmująca musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych, być osobą pełnoletnią i posiadać ważny dowód osobisty. W przypadku obcokrajowców, którzy również mogą skorzystać ze skrytki, konieczne jest posiadanie ważnego paszportu.
Skrytkę depozytową może wynająć jedna osoba lub grupa osób. Skrytka sprawdzi się w przypadku rodziny, np. ojciec lub matka może mieć skrytkę wraz z dziećmi, może ją wynająć rodzeństwo, małżeństwo lub para. W takiej skrytce będą mogli przechowywać np. akty własności posiadanych nieruchomości, ważne dokumenty rodzinne, testamenty, czy umowy. A także rodzinną biżuterię, czy inne cenne niewielkie przedmioty.
Skrytka to również doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców. Przedstawiciele lub właściciele firmy mogą w niej przechowywać wszystkie kluczowe umowy, czy ważne kontrakty, a także akty własności posiadanego mienia, czy papiery wartościowe.
W przypadku, gdy skrytkę wynajmuje kilka osób, każda będzie miała swój odrębny klucz lub kartę magnetyczną. Każda osoba może również skorzystać ze skrytki pod nieobecność innych wynajmujących z nią osób.
Na jaki okres można wynająć skrytkę bankową?
Okres, przez który można korzystać ze skrytki depozytowej, zależy od preferencji i finansowych możliwości wynajmującego. Banki oferują wynajem bezpiecznej skrytki już na miesiąc. Jednak opłata za wynajem skrytek często jest tak skonstruowana, aby opłacalne było jej wynajęcie na rok. Jeśli konsument lub przedsiębiorca ma taką potrzebę, może ze skrytki korzystać, podpisując umowę na czas nieokreślony.
Co można przechowywać w skrytce bankowej?
Banki w regulaminach mają z góry określone, jakie przedmioty mogą, a jakie nie mogą być przechowywane w skrytce. Otwierając skrytkę, nie trzeba ujawniać, co chce się w niej przechowywać. Należy jednak podpisać regulamin, w którym wyraźnie zaznaczono, czego w skrytce zdeponować nie można.
Zacznijmy od tego, co może znaleźć się w skrytce:
-
Biżuteria,
-
Sztabki złota, monety bulionowe,
-
Dokumenty – umowy, akty własności, testamenty,
-
Pieniądze wycofane z obiegu,
-
Papiery wartościowe np. akcje i obligacje,
-
Dzieła sztuki,
-
Przedmioty kolekcjonerskie np. znaczki lub monety,
-
Bezcenne pamiątki rodzinne,
-
Ważne dane na nośnikach pamięci.
W skrytce bankowej nie można zdeponować:
-
Broni i amunicji,
-
Mienia pochodzącego z przestępstw np. z kradzieży,
-
Substancji toksycznych, radioaktywnych, czy wybuchowych,
-
Narkotyków,
-
Artykułów, które mogą się zepsuć np. żywności,
Pieniędzy będących w obiegu (banki wychodzą z założenia, że pieniądze powinny być przechowywane na kontach bankowych. Ponadto istnieje podejrzenie, że pieniądze mogą np. pochodzić z nielegalnych źródeł). Więcej informacji finansowych szukaj na stronie internetowej lendup.pl.
Kto oprócz właściciela może otworzyć skrytkę depozytową?
Skrytkę depozytową może otworzyć jedynie jej właściciel lub właściciele – tak mówią regulaminy. Jednak w przypadku, gdy osoba wynajmująca skrytkę nie zapłaci za jej przedłużenie, bank może skrytkę otworzyć, wyjąć znajdujące się w niej przedmioty i zdeponować w innym miejscu.
Ponadto skrytkę bankową może otworzyć pracownik bankowy, jeśli zgłoszą się do niego urzędnicy lub organy ścigania, które prowadzą postępowanie karne przeciw posiadaczowi skrytki, a nawet postępowanie przygotowawcze. Takie prawo mają np. Urzędy Skarbowe, które od 1 lipca 2022 roku mają znaczenie łatwiejszy dostęp do danych bankowych.
Dostęp do skrytki bankowej może otrzymać:
-
Policja,
-
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
-
Centralne Biuro Śledcze,
-
Straż Graniczna,
-
Służba Celna,
-
Urząd Skarbowy,
-
Komornik,
-
Prokurator.
W przypadku, gdy wobec właściciela skrytki toczy się egzekucja komornicza za niezapłacone kredyty, czy pożyczki w weekend, komornik może zająć zawartość skrytki tak jak konto bankowe.
Ile kosztuje skrytka bankowa?
Każdy bank mający w swojej ofercie skrytki depozytowe posiada inny cennik. Wysokość opłat za skrytkę uzależniona jest od okresu, na który skrytkę się wynajmuje, jej wielkości, a niekiedy nawet cena zależna jest od tego, czy zainteresowany skrytką posiada rachunek bankowy w wybranym banku. Roczna cena najmu skrytki może być bardzo różna i wynosić od 600 złotych do nawet 4 000 złotych. Niemniej jednak wiele osób pomimo wysokich kosztów decyduje się na przechowywanie drogocennych przedmiotów lub wartościowych dokumentów w skrytce. Ponadto bardzo często właściciele skrytek dodatkowo korzystają z ubezpieczenia wartościowych przedmiotów.
Artykuł sponsorowany