Data publikacji: 2023-05-19

Helena Rubinstein. Kosmetyczna potentatka z Podgórza

Helena Rubinstein to ikona, która przekroczyła granice i pokazała, że niezależnie od pochodzenia czy warunków życia można osiągnąć sukces. Nazwisko Rubinstein stało się synonimem luksusu, innowacyjnych rozwiązań i doskonałej pielęgnacji. Helena Rubinstein stała się jedną z najbogatszych kobiet wszech czasów, tworząc legendarną markę, która przetrwała do dzisiaj.

W naszym artykule przybliżymy sylwetkę tej nietuzinkowej postaci, która pokazała, że odwaga, determinacja i wizja mogą przekształcić marzenia w rzeczywistość. W ciągu zaledwie dekady z anonimowej, ubogiej Polki stała się znaną na całym świecie milionerką...

Chaja Rubinstein — dzieciństwo i młodość

Chaja Rubinstein przyszła na świat 25 grudnia 1872 roku w podkrakowskim Podgórzu. Urodziła się w ortodoksyjnej żydowskiej rodzinie jako jedna z ośmiorga dzieci Augusty Gitel Silnerfeld i Hercla Naftalego Rubinsteina. Wkrótce po narodzinach Chaji rodzina przeniosła się na Kazimierz. Jej ojciec prowadził sklep z artykułami gospodarczymi, w którym młoda Chaja nauczyła się rachunkowości, tam też poznała tajniki handlu i przedsiębiorczości. Miłość do piękna i pielęgnacji urody zaszczepiła w niej matka. To właśnie ona miała podarować jej pierwszy słoiczek kremu stworzonego przez węgierskiego doktora Jacoba Lykusky’ego. Słoiczek, który rozbudził w niej pasję do poszukiwań, do eksperymentowania i dbania o piękno kobiecego ciała.

W wieku 17 lat zakochała się w studencie medycyny, co niestety nie spodobało się jej ortodoksyjnemu ojcu. Rubinstein miał już bowiem dla niej zamożnego i dużo starszego kandydata na męża. Bunt, brak porozumienia i chęć do poprawy swojego życia pchnęły Chaję do bardzo odważnego kroku. W wieku 18 lat Helena opuściła Polskę, wyjechała do Austrii i zamieszkała u swojej ciotki w Wiedniu i podjęła pracę w rodzinnym sklepie z futrami.

Narodziny kosmetycznego sukcesu. Pierwszy salon piękności

Dwa lata później wyemigrowała do Australii, gdzie zamieszkała ze swym wujem. Na pokładzie statku „Prinz Regent Luitpold” zameldowała się już jako Helena Rubinstein. Na miejscu podjęła pracę w aptece w Melbourne. Gładka cera młodej kobiety zachwycała miejscowych. I tak właśnie zrodził się jej kosmetyczny biznes – od swojej matki zaczęła sprowadzać krem doktora Lykusky’ego. Gdy dostawy z Polski okazały się niewystarczające, zaczęła sama tworzyć krem według sławetnej receptury doktora. Dodała do tego legendę, odpowiednią reklamę, wysoką cenę i kremem nazwanym Valaze rozpoczął podbój Australii.

W Melbobourne, w 1902 roku, otworzyła swój pierwszy salon piękności. Początkowo Helena oferowała głównie kremy pielęgnacyjne, podkłady i produkty do makijażu, które sama przygotowywała w domu. Zioła, esencja z migdałów, ekstrakt z kory iglastego drzewa były podwaliną do stworzenia jej kosmetycznego imperium. Jej kremy i inne produkty były skierowane do kobiet o różnych typach cery i oferowały skuteczną pielęgnację oraz nowoczesny makijaż. Unikalne podejście do pielęgnacji skóry i wysoka jakość produktów szybko zdobyły uznanie i popularność wśród australijskich kobiet.

Rozwój imperium. Produkty Helena Rubinstein

Sukces w Australii stał się początkiem ekspansji marki Heleny Rubinstein na cały świat. W 1908 roku Helena przeniosła się do Londynu, gdzie otworzyła kolejny salon piękności. Jej marka zdobyła renomę wśród najbogatszych kobiet tamtego czasu, a produkty były chętnie stosowane wśród arystokracji.

Niezadowolona z ograniczeń, jakie stawiała przed nią brytyjska społeczność, postanowiła podjąć kolejny krok w swojej karierze i przenieść się do Francji, gdzie w 1912 roku otworzyła swój kolejny salon piękności. To właśnie w Paryżu Helena Rubinstein stała się legendą. Jej marka i portfolio produktów rosły w siłę, a ona sama zdobyła uznanie nie tylko jako przedsiębiorczyni, ale również jako ikona mody i piękna.

Z Paryża Helena wyruszyła ponownie na podbój Anglii i Ameryki, otwierając salony w Londynie, Chicago, Filadelfii, Nowym Jorku, San Francisco i Waszyngtonie. Jej produkty były często wybierane przez znane i wpływowe kobiety.

Produkty Heleny Rubinstein zyskały rozpoznawalność na całym świecie, a marka stała się symbolem luksusu i profesjonalizmu w dziedzinie kosmetyki. Kryzys gospodarczy w Stanach Zjednoczonych i dwie wojny światowe nie zburzyły wciąż rosnącego imperium Heleny Rubinstein. Jej marka szybko się rozrastała, a kosmetyki zdobywały popularność wśród najbogatszych kobiet na całym świecie.

portfolio marki żydowskiej rodziny

Jednym z najbardziej znanych produktów marki Helena Rubinstein jest jej ikoniczny wodoodporny tusz do rzęs. Był to pierwszy tego rodzaju tusz na rynku — zapewniał długotrwałe podkreślenie rzęs bez obawy przed rozmazywaniem się. Ten przełomowy produkt stał się niezwykle popularny i zapoczątkował nową erę w makijażu oczu. Kobiety na całym świecie pokochały go za trwałość i efekt wydłużonych, gęstych rzęs. Branża kosmetyczna zawdzięcza Helenie Rubinstein również podkład, który doskonale dopasowuje się do indywidualnych potrzeb każdej kobiety. Dzięki zaawansowanym formułom i różnorodności odcieni podkłady te zapewniają perfekcyjne wykończenie i długotrwałe krycie.

Nieodłączny element marki Heleny Rubinstein to kosmetyki do pielęgnacji skóry. Marka Helena Rubinstein oferuje szeroki wybór kremów do pielęgnacji twarzy, które mają na celu poprawę kondycji skóry, nawilżenie, redukcję zmarszczek i zapewnienie młodzieńczego wyglądu. Składniki aktywne, takie jak ekstrakty roślinne, witaminy i peptydy, są starannie dobrane, aby dostarczyć skórze najlepsze składniki odżywcze i stymulować jej regenerację. Nie można zapomnieć także o linii produktów do pielęgnacji ust, które zapewniają nawilżenie, ochronę i piękny wygląd warg.

Życie prywatne jednej z najbogatszych kobiet wszech czasów Rodzina Heleny Rubinstein

W 1907 roku Helena wyszła za mąż za dziennikarza Edwarda Titusa, który był w jej firmie specjalistą od marketingu. Małżeństwo doczekało się dwóch synów. Jednak Edward wkrótce związał się z Elizabeth Arden. Po rozwodzie nim Helena wkrótce wyszła powtórnie za mąż za młodszego o 23 lata gruzińskiego księcia Artchila Gourielli-Tchkonia.

Helena przez całe życie chciała zapomnieć o swoim ubogim dzieciństwie na krakowskim Kazimierzu. Opowiadała więc wymyślone historie na temat swego zamożnego pochodzenia, bo jak mawiała: „ładna historia jest więcej warta niż prawda". Wśród jej znajomych nie brak było gwiazd i artystów. Jej portrety tworzył Picasso, a Salvador Dali zaprojektował puderniczki z inicjałami HR.

I tak spełnił się najpiękniejszy sen Chaji, która stała się Heleną, nazywaną przez męża Madame a przez Jeana Cocteau „cesarzową piękna".

Pracowała do końca życia - 30 marca 1965 roku spędziła całe popołudnie w swojej fabryce na Long Island. Następnego dnia, po spotkaniu z zespołem, nie czuła się dobrze i trafiła do szpitala. Zmarła 1 kwietnia w wieku 93 lat, pozostawiając imperium warte ponad sto milionów dolarów.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies