Czym zajmuje się rezydent turystyczny?
Urlop to okres, którego zwykle wszyscy z niecierpliwością oczekujemy. To czas, w którym możemy wreszcie odpocząć od codziennych obowiązków i poświęcić czas sobie oraz bliskim. Urlop to szansa na oderwanie się od codziennej rutyny, zmianę otoczenia, odwiedzenie nowych miejsc, poznawanie nowych kultur czy po prostu chwila relaksu i odpoczynku w urokliwym miejscu. Dla wielu osób urlop to najbardziej wyczekiwany czas w roku, który pozwala na naładowanie baterii i nabranie nowej energii do dalszego działania. Na zewnątrz zapanowała zima, warto więc wrócić wspomnieniami do okresu wypoczynku, a przy okazji przyjrzeć się pewnej interesującej drodze zawodowej.
Niezależnie od tego, czy wybieramy się na wakacje spontanicznie, czy planujemy je wcześniej, ważne jest, aby zapewnić sobie niezapomniany czas i poczucie bezpieczeństwa podczas podróży zagranicznych. Z tego względu biura podróży zatrudniają rezydenta wakacyjnego, który służy pomocą klientom podczas ich urlopu.
Czytaj też: Rodzinne wczasy nad morzem w 2024. Domki czy apartamenty?
Rezydenci są wizytówką biur podróży, mają duży wpływ na jakość świadczonych przez biuro usług, a również na to, jak turyści oceniają swój pobyt. Na czym polega praca rezydenta, co należy do jego obowiązków? Jak zostać rezydentem? Wyjaśniamy!
Rezydent — na czym polega jego praca?
Rezydent biura podróży to osoba zatrudniona w biurze podróży, która zajmuje się organizacją i koordynacją wyjazdów turystycznych oraz obsługą klientów — reprezentuje biuro podróży w miejscu, do którego udają się turyści.
Do jego obowiązków należy nadzór nad realizacją umów zawartych przez touroperatora. Jego obowiązki rozpoczynają się w dniu przyjazdu turystów — sporządza listy pasażerów, przygotowuje pakiety powitalne dla klientów oraz uzgadnia z kontrahentami szczegóły dotyczące transferów z i na lotnisko.
Następnie zajmuje się serwisem na lotnisku — wita turystów na lotnisku, udziela im wszystkich informacji na temat transferu do hotelu i zakwaterowania. Dzień przyjazdu na lotnisko stanowi jeden z najbardziej intensywnych momentów podczas całego wyjazdu z uwagi na liczne przyloty, odloty i transfery. Odpowiednia logistyka jest tu kluczowa.
Kolejnym etapem jest serwis w hotelu. Rezydent organizuje spotkania informacyjne dla turystów, którzy rozpoczynają wakacje, ma również dyżury w hotelach. W trakcie tych spotkań szczegółowo omawiane są informacje dotyczące hotelu, okolicy i kierunku wakacji. Rezydent zajmuje się również sprzedażą wycieczek fakultatywnych.
Rezydent biura podróży odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu klientom udanej podróży, dbając o ich komfort i satysfakcję.
Do głównych zadań rezydenta biura podróży należy:
-
Obsługa klientów — rezydent biura podróży pełni rolę głównego kontaktu między biurem podróży a klientami w czasie wakacji zagranicznych. Pomaga im, odpowiada na ich pytania i udziela informacji na temat dostępnych wycieczek fakultatywnych i innych szczegółów. Rezydent pomaga rozwiązywać spory między turystami a pracownikami hotelu, organizuje pomoc lekarską, jeśli jest potrzebna. Rozwiązuje ewentualne problemy, które mogą się pojawić podczas podróży.
-
Organizacja wycieczek — rezydent jest odpowiedzialny za organizację i planowanie wycieczek oraz pobytów turystycznych — wybór lokalizacji, tras, atrakcji, zakwaterowania, transportu i innych usług związanych z podróżą.
-
Koordynacja działań — rezydent biura podróży dba o kwestie techniczno-logistyczne, nadzoruje przebieg wycieczki, dba o prawidłowy przebieg programu, monitoruje czas podróży, sprawdza, czy wszystkie zaplanowane atrakcje są dostępne.
-
Opieka nad klientami — to do niego klienci mogą zwrócić się z pytaniami, problemami lub potrzebą pomocy w trakcie wyjazdu. Zapewnia im wsparcie i opiekę, pomaga rozwiązywać sytuacje awaryjne oraz udziela wskazówek dotyczących lokalnych atrakcji, zwyczajów i przepisów. W razie potrzeby pełni funkcję tłumacza.
-
Zapewnienie bezpieczeństwa — rezydent jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo klientów podczas podróży. Monitoruje sytuację w miejscu docelowym, dostarcza informacje o zaleceniach dotyczących bezpieczeństwa i działa w przypadku nagłych sytuacji, takich jak wypadki czy utrata bagażu.
-
Współpraca z lokalnymi partnerami — rezydent biura podróży współpracuje z lokalnymi dostawcami usług turystycznych, takimi jak hotele, przewoźnicy czy przewodnicy. Negocjuje warunki współpracy, dba o jakość usług i rozwiązuje ewentualne konflikty.
Rezydent turystyczny — jak nim zostać i jakie powinien mieć cechy?
Wykształcenie z zakresu turystyki lub ukończona szkoła hotelarska mogą być atutem, ale nie są bezwzględnym wymogiem do pracy jako rezydent turystyczny. Wiele osób pracujących w tym zawodzie posiada wykształcenie humanistyczne, zwłaszcza w dziedzinie filologii — podstawowym wymogiem w tym zawodzie jest bardzo dobra znajomość języka obcego i miejscowej kultury. Chociaż kryteria kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy jako rezydent mogą się różnić w zależności od konkretnego biura podróży, najczęściej spotyka się następujące wymagania: ukończone 18 lat, dyspozycyjność, znajomość języka obcego oraz prawo jazdy kategorii B.
Praca ta wymaga starannego przygotowania, kwalifikacji i predyspozycji — to przede wszystkim kontakt z ludźmi (bezpośrednia obsługa klienta) — istotne w tym zawodzie są zatem umiejętności interpersonalne i kompetencje miękkie. Kandydat na rezydenta turystycznego powinien być komunikatywny, życzliwy, opanowany, profesjonalny, empatyczny, odpowiedzialny, o wysokiej kulturze osobistej. Powinien również posiadać umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, umieć organizować własną pracę, podejmować decyzje pod presją czasu, radzić sobie ze stresem. No i oczywiście powinien mieć pasję do podróżowania.
Jakie są zalety i wady pracy rezydenta?
Główne zalety tej pracy to:
-
Możliwość podróżowania — praca rezydenta związana jest z podróżowaniem, odkrywaniem nowych miejsc, co dla wielu osób stanowi spełnienie marzeń. To zawód ciekawy i przyjemny, dający możliwość poznania interesujących miejsc i spędzenia czasu w najpiękniejszych zakątkach globu;
-
Poznawanie nowych kultur — rezydent ma możliwość poznawania nowych krajów, ich kultur, obyczajów i tradycji, poszerzenia swoich horyzontów;
-
Nawiązywanie nowych znajomości oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych — praca ta umożliwia spotkanie wielu ciekawych osób, zarówno z kraju, jak i zagranicy;
-
Urozmaicenie — każdy dzień pracy rezydenta jest inny, co sprawia, że praca ta jest dynamiczna, ciekawa, pełna wyzwań.
Jak w każdym innym zawodzie, także i ta profesja posiada swoje plusy i minusy. Do minusów zdecydowanie należy to, że praca ta wymaga stałej dyspozycyjności — rezydent musi być "pod telefonem" 24 godziny na dobę, jednocześnie nadzorując istotne kwestie, jak np. przeniesienie godziny wylotu dla danej grupy turystów.
To praca pełna wyzwań, wielozadaniowa, ponieważ turyści bardzo często zgłaszają się do rezydentów ze swoimi problemami, a oni są zobowiązani do tego, by je jak najszybciej rozwiązać.