Data publikacji: 2023-09-14

Czy znasz swoje osiągnięcia w biznesie? Dowiedz się, jak skutecznie je ocenić!

Zastanawiasz się, czy Twojemu przedsiębiorstwu rzeczywiście udało się osiągnąć sukces? Czy znajomość własnych wartości finansowych pozwala realnie ocenić osiągnięcia Twojej firmy? Czy rzetelne sprawdzanie udziału w rynku jest jedyną, rzeczywistą miarą własnych osiągnięć biznesowych?

Przedsiębiorcy powinni być świadomi, jak ważny jest udział w rynku w ocenie osiągnięć i skuteczności własnego biznesu?

Naszym zdaniem - tak, ale poniżej sprawdzamy słuszność tej sentencji.

 osiągnąć sukces w biznesie?

Czym jest sukces w biznesie?

Co oznacza odnieść sukces? Termin mocno subiektywny, ponieważ dla każdego będzie znaczył coś innego, np. dla jednych to zarobek 1, 5 lub 100 milionów, natomiast dla innych to rozwój firmy i 100-procentowy udział w rynku będzie wyznacznikiem sukcesu.

Przeprowadzono już wiele badań nad tym, jak odnieść sukces, jakie cechy i umiejętności temu sprzyjają. Najczęściej wymieniane to wiedza o biznesie, kreatywność, ambicja, planowanie i budowanie strategii w perspektywie wielu lat.

Zatem każdego "dobrego" menedżera powinna charakteryzować wytrwałość, sumienność, systematyczność, a także umiejętność decentralizowania prac (szczególnie, gdy nie masz czasu na ich wykonanie). To również zdolność do wykorzystywania potencjału załogi i wszystkich dostępnych narzędzi, od mierzenia udziału w rynku po weryfikowanie postępów przez porównywanie różnych parametrów i wskaźników finansowych charakterystycznych dla branży (np. ROS, ROE, ROA, płynność finansowa, zadłużenie czy suma bilansowa), które przybliżają do osiągnięcia sukcesu.

Co jest najważniejsze w biznesie?

Najważniejsze cechy osobowe i umiejętności skutecznego zarządzania w pewnym momencie będą niewystarczające, aby odnieść sukces.

Prowadzenie biznesu jest intuicyjne, wymaga nierzadko szybkich działań decyzyjnych, lecz bez dostępu do rzetelnej, sprawdzonej i nade wszystko aktualnej informacji o własnej firmie czy konkurencji możemy zmarnować swój potencjał oraz spowolnić rozwój firmy.

Zbieranie informacji gospodarczych (czy to do badań udziału w rynku, czy sprawdzania skuteczności strategii marketingowych, czy nawet w poszukiwaniu nowych klientów) jest trudne, a przede wszystkim czasochłonne.

Najcenniejsza informacja to taka, która jest precyzyjnie wyfiltrowana, pod konkretnie potrzeby. OWG udostępniła wyszukiwarkę firm z precyzyjnym filtrowaniem, gdzie jeden rekord może obejmować do 80 danych różnego typu, np. dane podstawowe, dane kontaktowe, formę prawną, statusy, rodzaj prowadzonej działalności i dane finansowe (z zakresu bilansu, rachunku zysku i strat, wskaźniki finansowe itp.).

Dla przykładu firma faktoringowa zainteresowana pozyskaniem potencjalnych klientów (tzw. ciepłych leadów sprzedażowych) oprócz zwykłych danych kontaktowych powinna wyfiltrować firmy (z obszaru całej Polski lub lokalnie, z konkretnej miejscowości), które mają trudności z płynnością finansową, dzięki czemu z bazy ponad 5,3 milionów firm otrzyma konkretną listę podmiotów, którym będzie mogła zaoferować swoje usługi, aby poprawić współczynnik płynności, a tym samym zdolność regulowania swoich zobowiązania.

Innym przykładem może być duża firma budowlana, która do realizacji dużego projektu poszukuje rzetelnego kooperanta lub podwykonawców. W tym celu, poza podstawowymi informacjami, powinna wyszukać firmy w wysoką sumą bilansową, z dużym parkiem urządzeń technicznych oraz wysokim zyskiem. Dodatkowo należałoby zamówić raport o firmie, w którym porównane będą wszystkie wymagane parametry w okresie minimum 3-lat. Jeśli okaże się, że choćby te 3 parametry w badanym okresie systematycznie rosły, to z dużym prawdopodobieństwem, współpraca z takim podmiotem przyniesie wymierne korzyści.

 sukces w biznesie, podejmowania ryzyka

Co jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu?

W tym artykule nie podpowiadamy, od czego zacząć własny biznes, jaka jest pożądana cecha. Nie próbujemy uświadamiać, że bez podejmowania ryzyka i ciężkiej pracy osiągnąć sukces w biznesie, czy życiu prywatnym będzie bardzo trudno.

Wskazujemy i próbujemy uświadomić, że zarówno przed rozpoczęciem, jak i w trakcie działania biznesowego, należy stale monitorować otoczenie gospodarcze i porównywać swoje osiągnięcia do konkurentów na rynku, segmencie, branży, systematycznie badając udział w rynku.

Zwracamy uwagę na takie parametry jak wielkość sprzedaży i rentowność sprzedaży (ROS), które informują menedżera, zarząd, że firma sprzedała jeden milion sztuk produktu/usługi i uzyskała zysk.

Bez porównania tych wielkości na rynku kadra zarządcza nie dowie się, że mimo tak wysokiej sprzedaży własnej, za chwilę dojdzie do bankructwa, ponieważ na przykład konkurencja sprzedaje więcej lub za chwilę na rynek wkroczy nowy, większy podmiot, który zdominuje branżę. Możliwości jest kilka.

Czy zrozumienie udziału w rynku przyniesie nam korzyść?

Zrozumienie udziału w rynku i kontrola wielkości i rentowności sprzedaży to klucz, dzięki któremu osiągnięcie sukcesu powinno być łatwiejsze.

W opisanej sytuacji, kiedy sprzedaż spada, po zbadaniu udziału w rynku można uzyskać informację, że nasza sytuacja nie jest zła, że cała branża ma kłopoty, a być może konkurencja radzi sobie gorzej.

Tekst zawiera autopromocję.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies