Data publikacji: 2024-03-23

Car Wrapping co to takiego?

Car wrapping, choć znany od ponad 70 lat, nadal owiany jest wieloma mitami i stereotypami. Śpieszymy z wyjaśnieniem, co to tak naprawdę jest car wrapping, jakie ma konkretne zastosowania. Omawiamy zalety i wady, a także cenę usługi. Na koniec podejmujemy rozważania nad konkretnymi korzyściami płynącymi z wykorzystania car wrappingu w działalności gospodarczej i nie tylko. Zapraszamy!

wrapping, oklejenie samochodu

Co to jest car wrapping?

Oklejanie samochodu folią — na tym teoretycznie mogłaby się zakończyć definicja car wrappingu. W praktyce oklejenie auta za pomocą folii ma szerokie zastosowanie, pełni wiele funkcji, do których dobiera się folię samochodową o konkretnych parametrach. Nie bez znaczenia jest także obszar oklejania (całe nadwozie, dach, maska, drzwi), a przez to metody aplikacji folii.

Rodzaje folii i ich zastosowanie

Na początku oklejanie samochodów folią pełniło funkcję jedynie ochronną i miało zapobiegać uszkodzeniom lakieru, a także chronić pojazd przed korozją powstającą na przykład w wyniku działania soli rozsypywanej zimą oraz zapobiegać odbarwieniom wystawionego na działanie promieni słonecznych lakieru.

Dziś poprzez car wrapping można diametralnie odmienić design zarówno firmowych, jak i prywatnych aut. Zmianę wyglądu auta zapewniają różnego rodzaju folie samochodowe.

Car wrapping nie tylko umożliwia designerskie przemiany; ma także praktyczne zastosowania. Obecnie wszystkie pojazdy uprzywilejowane i specjalne oklejane są folią odblaskową, która zwiększa ich widoczność (zwłaszcza po zmroku). Praktyczne zastosowanie ma również folia przyciemniająca, która z jednej strony przyciemnia szyby, z drugiej natomiast odbija ona światło i szkodliwe promieniowanie UV dzięki powłoce antyrefleksyjnej, przez co pojazd wolniej się nagrzewa oraz nie płowieje tapicerka i pokrowce foteli.

Wyżej wymienione efekty uzyskuje się dzięki trzem rodzajom folii. Są to:

  • folia monomeryczna — najtańsza i najmniej trwała, ogólnego przeznaczenia — stosowana raczej do przyozdabiania, np. jako grafiki, do krótkoterminowych kampanii reklamowych;

  • folia polimerowa — nieco droższa, jest grubsza, dzięki temu o wiele trwalsza — doskonale pokrywa powierzchnie płaskie, lecz bez dużych zakrzywień i załamań oraz zaokrągleń;

  • folia wylewana — najdroższa, odporna na czynniki zewnętrzne w temperaturach od - 50 do +110 stopni Celsjusza — doskonale układa się w nieregularnych kształtach, na powierzchniach tłoczonych i wielokrotnie łamanych.

zmiany koloru, folie samochodowe

Zalety i wady oklejania samochodu

Oklejenie samochodu folią, wbrew stereotypom, chroni oryginalny lakier zarówno przed porysowaniem, drobnymi urazami, jak i przed blaknięciem koloru. Poza tym jest to najszybszy sposób (trwa ok. 2-3 dni lub dłużej, jeśli projekt jest skomplikowany) na całkowitą zmianę koloru, nałożenie ciekawych grafik, motywów wzbogacających wygląd auta, czy elementów marketingowych.

Co ważne, usuwanie folii przez specjalistów, których można znaleźć w Katalogu firm, jest łatwe, szybkie i bezpieczne (nie pozostawia kleju, nie zrywa oryginalnego lakieru). Co ciekawe, najlepsze folie posiadają nawet do 10 lat gwarancji.

Niewątpliwą zaletą car wrappingu jest to, że okleić (w całości lub części) można praktycznie każdy pojazd: samochód, motor, kład, a nawet rower.

Wady wynikają z niedoskonałości wykorzystanej folii, o którą trzeba odpowiednio zadbać. Kierowcy przyzwyczajeni do myjni automatycznych muszą z niej zrezygnować i czyścić auto na myjniach ręcznych. Dużo trudności przysparza samo przygotowanie karoserii, którą trzeba bardzo dokładnie oczyścić i odtłuścić, a także (zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów) usunąć uszkodzenia lakieru (np. rdzawe bąble) i wypełnić ubytki.

Car wrapping, szczególnie z wykorzystaniem droższych folii, nie jest ani prosty, ani tani, a wyspecjalizowanych warsztatów nie ma zbyt wiele. Warto zaznaczyć, że mechanicznych uszkodzeń (typu przedarcia, rozerwania) nie da się "zaszpachlować" czy dokleić.

Ile kosztuje wrapping samochodu?

Ostateczna cena usługi zależeć będzie od rodzaju oklejanego pojazdu, jego powierzchni, ilości skomplikowanych kształtów karoserii lub ilości oklejanych części oraz rodzaju i ilości zużytej folii.

Warto podkreślić, że im bardziej skomplikowany jest projekt - z koniecznością stosowania niestandardowych folii np. chromowych - tym cena będzie wyższa. Jednak wrapping średniego auta nie powinien przekroczyć 10 tys. złotych (gdzie lakierowanie takiego auto może kosztować nawet 20 tys. zł).

rodzaje folii

Wymierne korzyści car wrappingu

Wokół car wrappingu nadal krąży mit, że obniża on wartość samochodu, gdyż niszczy lakier fabryczny. Jednakże dzięki dzisiejszej technologii jest wręcz przeciwnie!

Po pierwsze: nakładane obecnie folie samochodowe doskonale chronią lakier przed zwykłym codziennym użytkowaniem (np. porysowaniem na parkingu). Dodatkowo ciekawe motywy uatrakcyjniają wygląd. Fani tuningu samochodu (konstrukcyjnego i wizualnego) bardzo doceniają indywidualne motywy.

Po drugie można w bardzo szybki i łatwy sposób wymienić folię, a nawet ją zdjąć i powrócić do oryginalnego lakieru.

Zadbany samochód to także wizytówka firmy, a car wrapping może stanowić element strategii marketingowej. Niejeden przedsiębiorca przekonał się, że oryginalnie wyglądający samochód z dodatkowym nadrukiem przykuwa uwagę i otoczenia, w tym potencjalnych klientów.

Redakcja Gazety Gospodarczej vortalu owg.pl

Autopromocja

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies