Data publikacji: 2023-08-26
Link sponsorowany

Bohaterki i twórczynie gier komputerowych

Gry komputerowe od zawsze stanowiły fascynującą formę rozrywki, pozwalając graczom na wcielenie się w różnorodne postacie, odkrywanie fantastycznych światów i przeżywanie emocjonujących przygód. Przez wiele lat przeważającą większość głównych bohaterów stanowili mężczyźni, a kobiety często były sprowadzane do roli drugoplanowych postaci bądź dekoracji w tle. Z biegiem lat sytuacja zaczęła dynamicznie się zmieniać. Bohaterki gier komputerowych stają się coraz bardziej wyraziste, złożone i niezależne, a kobiety zaangażowane w przemysł gier komputerowych odgrywają kluczową rolę w tworzeniu nowych, innowacyjnych tytułów.

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się rewolucji roli kobiet w branży gier komputerowych.

współczesnych grach komputerowych

Kobieta w świecie gier. Ewolucja bohaterki gier komputerowych

Bohaterki gier komputerowych to kobiety, które odgrywają ważną rolę w fabule lub rozgrywce gier wideo. Niektóre z nich są głównymi postaciami, inne są pomocniczymi lub antagonistycznymi. Bohaterki gier komputerowych mają różne osobowości, wygląd, umiejętności i cele. Niektóre z nich są ludźmi, inne są istotami fantastycznymi lub obcymi.

Bohaterki gier komputerowych pojawiły się już na początku istnienia gier. Historia gier komputerowych jednak nie od początku była pełna równości i różnorodności. W początkowych latach istnienia branży gier postacie kobiece często były przedstawiane w sposób jednostajny i nierzadko ograniczały się do roli dam w niebezpieczeństwie. Postacie kobiece ograniczano do schematycznych ról, takich jak "damsel in distress" (dama w opałach), gdzie główna postać żeńska stawała się przedmiotem do ratowania przez bohatera męskiego. Przykłady takich postaci można znaleźć w grach "Super Mario" czy "The Legend of Zelda", gdzie Peach i Zelda były przedstawione jako kobiety bezradne, często porywane i ocalane przez męskich protagonistów. Mężczyźni dominowali więc jako główni bohaterowie - herosi, a kobiety sprowadzane były do roli tła lub nagrody dla graczy płci męskiej.

Współczesne gry komputerowe oferują pełnoprawne tryby fabularne z bohaterkami w roli głównej, dając graczom możliwość utożsamiania się z ich historiami. Bohaterki często stają się przywódczyniami, wojowniczkami, naukowczyniami, detektywkami i wieloma innymi postaciami, prezentując różnorodność ról, które kobiety mogą odgrywać. Nawet w przygodówkach czy grach akcji, gdzie wcześniej dominowali mężczyźni pojawiają się silne i inspirujące bohaterki. Przykładem może być seria "Tomb Raider"(1996) od Core Design, gdzie główną bohaterką jest niezastąpiona Lara Croft – postać kobieca, która stała się ikoną w historii gier. Lara Croft była jedną z pierwszych ikonicznych bohaterek gier komputerowych. Przygody poszukiwaczki skarbów zdobyły uznanie dzięki jej inteligencji, zręczności i odwadze. Choć na początku zwracano uwagę głównie na jej wygląd, z czasem stała się symbolem silnej i niezależnej postaci.

Współczesne zmiany w sposobie w jaki kreuje się bohaterki gier komputerowych odzwierciedla doskonale Aloy (Horizon Zero Dawn, 2017). Jest ona niezależną myśliwą w postapokaliptycznym świecie, wyposażoną w umiejętności przetrwania i technologiczną zręczność. Jej postać łączy w sobie siłę, inteligencję i empatię. Bohaterka innej współczesnej gry komputerowej - Ellie (The Last of Us series, 2013) jest przykładem postaci emocjonalnie głębokiej i skomplikowanej. To młoda dziewczyna ocalała z pandemii grzybowej i posiadającą odporność na infekcję, walcząca o przetrwanie w brutalnym świecie opanowanym przez zombiaki. Jej relacje z innymi postaciami i ewolucja charakteru są ważnym elementem gry. Jedną z "najstarszych" i nadal "żyjących" postaci kobiecego świata gier Jill Valentine (Resident Evil series, 1996). Jej postać przetrwała wiele odsłon serii Resident Evil. Jill Valentine ewoluowała z początkowej damy w opałach w doświadczoną agentkę, zdolną stawić czoła przerażającym zagrożeniom.

 Kobiety w grach wideo

Przeczytaj również: Laptopy Microsoft Surface GO - nowe możliwości dla biznesu

Gatunkiem, który wyjątkowo zaakceptował różnorodność postaci kobiecych, są gry gatunku RPG (Role-Playing Games). Gracz ma w nich kontrolę nad wyborem płci i wyglądu postaci, co daje możliwość wykreowania bohatera zgodnie z własnymi preferencjami. Nowe produkcje, takie jak np. fabularna gra akcji "Cyberpunk 2077" od CD Projekt RED umożliwiają graczom wybór postaci kobiecej jako głównej bohaterki, wprowadzając odrobinę równości do świata gier.

Bohaterki gier komputerowych są ważnym elementem kultury popularnej i mają wielu fanów i zwolenników w społeczności graczy. Niektórzy tworzą dla nich fanarty, cosplaye, fanfiki czy memy. Bohaterki gier komputerowych mogą być również źródłem inspiracji, identyfikacji lub podziwu dla graczy i graczek. Współczesne bohaterki gier komputerowych pokazują, że kobiety mogą być silne i niezależne w różnych sytuacjach i różnych światach.

Kobiety za kulisami. Twórczynie gier komputerowych

Świat gier wideo to nie tylko postacie kobiece grające role głównych bohaterek. Współczesne kobiety w tworzeniu gier zajmują się projektowaniem, programowaniem, grafiką, muzyką, scenariuszem lub innymi aspektami tworzenia gier wideo.

Często nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, że wiele kluczowych elementów gier, takich jak fabuła, design postaci czy dźwięk są dziełem płci pięknej. Przykładami mogą być tutaj:

  • Roberta Williams - uznawana za pionierkę gatunku przygodowego, stworzyła serię King's Quest, Phantasmagoria i inne gry dla firmy Sierra On-Line,

  • Jane Jensen - autorka serii Gabriel Knight, Gray Matter i Moebius: Empire Rising, specjalizująca się w grach z elementami detektywistycznymi i nadprzyrodzonymi,

  • Amy Hennig - była główną scenarzystką i reżyserką serii Uncharted, a także pracowała nad grami Legacy of Kain i Star Wars,

  • Kim Swift - główna projektantka mechaniki portali w grach Portal i Portal 2, a także pracowała nad grami Left 4 Dead, Quantum Conundrum i Soul Fjord,

Wspomnieć należy także o Polkach - twórczyniach gier komputerowych, np.:

  • Karolina Soltys - programistka i projektantka gier, a także współzałożycielka studia Different Tales, które stworzyło grę Wanderlust: Travel Stories,

  • Agnieszka Szóstak - założycielka i dyrektorka kreatywna studia Artifex Mundi, które tworzy przygodowe gry akcji z elementami ukrytych obiektów, jest również autorką scenariuszy do gier niezależnych,

  • Magdalena Tomkowicz - scenarzystka i reżyserka narracji, a także współzałożycielka studia The Farm 51, które stworzyło grę Chernobylite Htt.

podróż w świecie gry

Kobiety branży gier wideo. Gry stworzone przez kobiety dla kobiet

Kobiety twórczynie docierają ze swoimi dziełami nie tylko do męskiej części fanów gier komputerowych. Cyfrowe dziewczyny wyrażają także swoją kreatywność w grach komputerowych, tworząc gry skierowane do kobiet.

Wśród grających kobiet popularnością cieszą się między innymi gry wideo:

  • Portal i Portal 2 - gry logiczne z elementami zręcznościowymi, w których graczka wciela się w rolę Chell, kobiety próbującej uciec z tajemniczego laboratorium. Gry te zostały zaprojektowane przez Kim Swift, która była główną projektantką mechaniki portali.

  • Celeste - gra platformowa, w której graczka steruje Madeline, dziewczyną próbującą zdobyć szczyt góry Celeste. Gra ta została stworzona przez Matta Thorsona i Lenę Raine, która skomponowała muzykę do gry.

  • Florence - gra narracyjna, w której graczka śledzi losy Florence Yeoh, młodej kobiety szukającej miłości i spełnienia. Gra została zaprojektowana przez Ken Wonga i Mountains Studio, a jedną z głównych twórczyń była Nina Freeman, która zajmowała się scenariuszem i dialogami.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies