Zastosowanie baz firm w direct marketingu bezpośrednim
Direct marketing nazywany jest inaczej marketingiem bezpośrednim. Marketing bezpośredni pozwala zbudować trwałą relację z klientem na podstawie jego indywidualnych potrzeb, wykorzystując to tego różne kanały oraz narzędzia komunikacji. W skład takich działań marketingowych wchodzą działania reklamowe oraz sprzedażowe, a ich podstawową cechą jest to, że polegają na bezpośrednim kontakcie i komunikacji z klientem, tak by uzyskać od niego, odpowiedź lub zachęcić go do dokonania zakupu. Co więc potrzebuje firma, by prowadzić działania direct marketingu? Podstawą prowadzenia takich działań są bazy danych, które powinny być aktualne, wiarygodne oraz zawierać informacje szczególnie przydatne, takie jak dane teleadresowe, dane geograficzne itp.
Zobacz: Agencja SEO Kraków - klucz do skutecznej optymalizacji stron
Czym jest baza danych?
Potrzebujesz nowych klientów, ale jednocześnie chcesz zaoszczędzić swój czas i pieniądze? Co zrobić, by efektywnie docierać do potencjalnych klientów? Dobrym pomysłem jest postawienie na e-mailling. Dzięki niemu szybko i tanio trafisz do swojej grupy docelowej i zbudujesz bazę potencjalnych klientów. Jedyne czego potrzebujesz to baza firm, która jest podstawą takich działań promocyjnych firmy.
Baza firm to zbiór informacji o potencjalnych klientach wraz z ich danymi kontaktowymi i ma szerokie zastosowanie w każdym biznesie. Zawiera kategorie według branż czy instytucji, m.in. nazwę danej firmy, profil jej działalności, jej formę prawną, numer NIP oraz REGON, dane teleadresowe, kontakty do osób decyzyjnych. Baza dla przedsiębiorstwa może okazać się bogatym źródłem do wykorzystania, musi być jednak bieżąca i aktualna, by mogła przynieść firmie jak najlepsze efekty.
Bazy numerów telefonów czy adresów mailowych to nadal podstawa marketingu bezpośredniego. Pozyskiwanie czy utrzymywanie relacji z klientami przez telemarketing jest wciąż najbardziej efektywną i najszybszą formą działań promocyjnych i sprzedażowych każdej z firm.
Direct marketing — poznaj najważniejsze formy marketingu bezpośredniego. Gdzie wykorzystasz taką bazę?
Marketing bezpośredni bez dobrej bazy danych może praktycznie nie istnieć. Wyróżniamy kilka form marketingu bezpośredniego, jednak w każdym podstawą jest korzystanie z bazy danych. Zakres danych, które zawiera taka baza danych, zależy przede wszystkim od tego, w jakim celu prowadzone są działania marketingowe i są to przeważnie numery kontaktowe, adresy pocztowe, adresy mailowe jak również informacje dotyczące potrzeb czy preferencji klientów.
Odpowiednia baza danych jest kluczem do sukcesu każdej firmy. Dzięki niej mamy możliwość precyzyjnego rozsyłania reklamy naszej firmy, jednocześnie nie generując dodatkowych kosztów. Bazy danych B2B oraz B2C znajdują zastosowanie już w praktycznie każdej dziedzinie marketingu bezpośredniego m.in. w sprzedaży wysyłkowej, telemarketingu, marketingu online oraz tradycyjnej poczcie. Jest to sposób na osiągnięcie 3 podstawowych warunków, kluczowych, by skutecznie móc prowadzić działania w ramach direct marketingu, czyli:
-
skutecznie nawiązywać bezpośredni kontakt z klientem,
-
wykorzystywać wszystkie dostępne informacje dotyczące odbiorcy, w celu wywołania jego reakcji,
-
pokazywać sposób na odpowiedź zwrotną.
Jakie informacje możesz znaleźć w zakupionej przez Ciebie bazie danych?
Baza danych jest zbiorem precyzyjnie wyselekcjonowanych i uporządkowanych informacji dotyczących firm różnej wielkości, jednak tworzenie takiego katalogu wymaga starannej selekcji i dokładnej weryfikacji zgromadzonej wiedzy. Co więc znaleźć można w takich katalogach firm?
Poniżej kilka przykładowych informacji, jakie zawierać powinna dobra baza danych:
-
Informacje o firmie — nazwę firmy oraz jej logo, branżę, lokalizację, wielkość, stronę internetową, profil społecznościowy i inne istotne szczegóły takie jak słowa kluczowe opisujące działalność firmy oraz jej ofertę handlową, obroty firmy, liczbę zatrudnionych pracowników itp.
-
Dane rejestrowe firmy — NIP, KRS, REGON, forma prawna oraz rok powstania.
-
Dane kontaktowe firmy — pełne imiona i nazwiska, adresy e-mail, numery telefonów oraz adresy fizyczne reprezentantów firm, które są podstawowymi informacjami umożliwiającymi nawiązanie kontaktu.
-
Segmentacja — możliwość podzielenia bazy na różne segmenty lub grupy, co ułatwia ukierunkowanie działań marketingowych.
-
Aktualność danych — regularna aktualizacje danych, która daje pewność, że informacje są nadal ważne i zgodne z rzeczywistością.
-
Wsparcie techniczne — odpowiednie narzędzia do zarządzania bazą danych, umożliwiające łatwe wyszukiwanie, filtrowanie i analizę zgromadzonych informacji.
Jakie cechy powinna posiadać dobra baza danych?
Baza danych, by była użyteczna, przede wszystkim musi opierać się na wiarygodnych źródłach. To oznacza, że informacje w niej zawarte są autentyczne i odzwierciedlają rzeczywistość, co umożliwia ich wykorzystanie w praktyce. Gromadzone oraz przechowywane dane muszą być precyzyjne i kompletne, aby umożliwić efektywne nawiązanie kontaktu z klientem oraz przedstawić mu naszą ofertę. Kolejnym istotnym aspektem jest ścisłe udokumentowanie źródeł pozyskiwanych danych w bazie. Ma to na celu zapewnienie jasności, w kwestii skąd pochodzą dane kontaktowe poszczególnych firm. Warto zaznaczyć, że bazy danych muszą być zgodne z przepisami RODO. Oprócz tego istotnym elementem jest również wysoka jakość danych przechowywanych w bazie. Ich jakość ma bowiem fundamentalny wpływ na skuteczność podejmowanych przez nas działań.
Podsumowanie
E-mail marketing cieszy się ogromną popularnością ze względu na niskie koszty i szeroki zasięg. Szybkość dostarczania wiadomości e-mail do wielu odbiorców jest imponująca, a szansa na przyciągnięcie nowych klientów wzrasta znacząco, zwłaszcza gdy wysyłamy spersonalizowane wiadomości do konkretnych użytkowników. Kluczowym elementem osiągnięcia tych pozytywnych efektów jest posiadanie dokładnej i wiarygodnej bazy danych.