Zarządzanie zasobami ludzkimi. Czym jest?
Artykuł powstał przy współpracy z: agencja pracy tymczasowej Prima Job Center
Osoby zatrudniane w firmach są nie tylko siłą roboczą. Indywidualne cechy każdego z zatrudnianych pracowników mogą sprawić, że firma umacnia swoją markę, dlatego tak ważne jest, by mądrze wykorzystywać potencjał każdego z nich. Sprawne i mądre zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie to jednocześnie inwestycja w jej kapitał. Czym są zasoby ludzkie w firmie? Na czym dokładnie polega praca działów HR? Co zrobić, by utrzymywać w swojej firmie wykwalifikowanych pracowników? Na to i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Czym dokładnie jest zarządzanie zasobami ludzkimi?
Zarządzanie zasobami ludzkimi stanowi kluczowy proces, którym zajmują się specjaliści pracujący w działach HR. Ich istotną rolą jest identyfikowanie oraz wykorzystywanie potencjału pracowników, a także troszczenie się o członków zespołu, tak aby zapewnić im najwyższą efektywność w wykonywaniu swoich obowiązków. Kapitał ludzki stanowi fundament każdej z firm, a mądre zarządzanie personelem jest kluczowym czynnikiem decydującym o powodzeniu każdego przedsiębiorstwa. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami ludzkimi muszą posiadać rozwinięte kompetencje zarówno twarde, jak i miękkie, aby skutecznie realizować strategie oraz plany wyznaczone przez zarząd firmy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi to wykonywanie działań, które są kluczem do osiągnięcia celu, czyli utrzymania wysokiego poziomu efektywności i skuteczności pracy osób zatrudnionych w firmie. Poniżej przedstawiamy przykłady zadań, za które odpowiedzialny jest dział HR:
-
odpowiednia motywacja pracowników;
-
organizowanie i przeprowadzanie szkoleń;
-
sprawna komunikacja w zespole;
-
delegowanie pracowników do zadań, uwzględniając ich zróżnicowane predyspozycje;
-
wspieranie rozwoju osobistego członków kadry w zakresie doskonalenia przez nich kompetencji twardych i miękkich.
Model Harvardzki i model Michigan — dwa modela zarządzania zasobami ludzkimi
Wyróżnić możemy dwa modele zarządzania, które mają wpływ na zarządzanie zasobami ludzkimi:
-
model Michigan (reprezentujący tzw. podejście twarde), w modelu tym zakłada się, że zasobami ludzkimi oraz strukturą organizacji zarządza się zgodnie z przyjętą strategią firmy. Proces zarządzania zasobami ludzkimi istotnie oddziałuje na interesariuszy, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wśród interesariuszy zewnętrznych znajdują się akcjonariusze czy klienci, dla których efektywne zarządzanie personelem może przekładać się na osiągnięcie lepszych wyników finansowych firmy. Zadowoleni pracownicy to lepsza obsługa i jakość produktów czy usług. Wewnętrzni interesariusze to pracownicy oraz kadra menadżerska, oni również odnoszą korzyści poprzez odpowiednie zarządzanie zasobami ludzkimi. Stworzenie motywującego i pełnego wsparcia środowiska pracy może zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz ich wydajność, co z kolei przyczynia się do osiągania celów organizacyjnych firmy. Czynniki sytuacyjne zewnętrzne, takie jak zmiany w prawie, postęp technologiczny czy dynamiczne zmiany na rynku pracy, stanowią istotne wyzwania, które oddziałują na strategie i działania związane z zarządzaniem personelem. Umiejętność elastycznego dostosowywania się do tych zmian jest kluczowa dla skutecznego funkcjonowania działu HR.
-
model Harvardzki (reprezentuje tzw. podejście miękkie) – zarządzanie zasobami ludzkimi w tym modelu wpływa bezpośrednio na zaangażowanie, kompetencje i efektywność pracy. W dłuższym czasie skutkuje to satysfakcją jednostki oraz większą efektywnością organizacji.
Zdobądź nowych klientów? Zamów bazę danych firm już dziś!
Właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi — na czym polega?
Sprawnie prowadzony dział kadr zapewnia każdej firmie odpowiednią strukturę i zaspokajanie potrzeb poprzez zarządzanie pracownikami, którzy są najcenniejszym zasobem każdej firmy. Małe firmy, które nie posiadają działu HR również mają możliwość osiągnięcie podobnego poziomu efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi, co w dużych firmach np. poprzez outsourcing funkcji HR.
Wyróżniamy 6 głównych ról działów zasobów ludzkich w firmie i są to: rekrutacja pracowników, bezpieczeństwo pracy, relacje z pracownikami, planowanie wynagrodzeń, zarządzanie zasobami, zgodne z prawem pracy oraz szkolenia pracowników.
Rekrutacja — odpowiedni ludzie do odpowiedniej pracy
Sukces specjalistów ds. zatrudnienia polega na liczbie stanowisk przez nich obsadzonych. Rekruterzy pracujący we własnym zakresie odgrywają dużą rolę w rozwoju kadry pracowniczej. To właśnie oni szukają pracowników na dane stanowiska pracy, przeprowadzają z nimi wstępne rozmowy kwalifikacyjne i współpracują z kierownikami poszczególnych działów, którzy odpowiadają za ostateczną decyzję dotyczącą wyboru kandydatów.
Bezpieczne środowisko pracy
Bezpieczne warunki w miejscu pracy są również bardzo ważnym czynnikiem. Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy swoim pracownikom. To właśnie dział kadr pełni główną funkcję w zakresie wspierania szkoleń z zakresu bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz zgłaszania zgodnie z przepisami wypadków przy pracy. Oprócz tego specjaliści ds. bezpieczeństwa i ryzyka HR bardzo często współpracują ze specjalistami zajmującymi się świadczeniami pracowniczymi, którzy wypłacają pracownikom firmy odszkodowania.
Poprawne relacje pracodawca-pracownik
Relacje pracownicze są kolejnym dziedziną HR, która zajmuje się wzmacnianiem relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Zadaniem tego działu jest mierzenie satysfakcji z pracy, angażowanie pracowników w życie firmy oraz rozwiązywanie zaistniałych konfliktów w miejscu pracy, reagowanie na ewentualne problemy firmy oraz problemy zgłaszane przez pracowników jak również negocjacje w zakresie umów pracowniczych.
Wynagrodzenia i świadczenia
Funkcje związane z wynagrodzeniem i świadczeniami w firmie często są skupione w dziale kadr, a specjalista ds. kadr musi mieć wszechstronną wiedzę w tym temacie. W obszarze wynagrodzeń, zadania działu kadr obejmują tworzenie struktur wynagrodzeń oraz analizę praktyk płacowych stosowanych w branży. W przypadku specjalisty ds. świadczeń, jego zakres obowiązków może obejmować negocjowanie korzystnych warunków grupowego ubezpieczenia zdrowotnego z ubezpieczycielami oraz koordynację działań związanych z funduszami emerytalno — oszczędnościowymi. W niektórych przypadkach dział kadr zarządza listą płac oraz zadaniami związanymi z odszkodowaniami i świadczeniami. Niemniej jednak, w praktyce wielu pracodawców decyduje się na zlecenie tych funkcji administracyjnych firmom zewnętrznym.
Zatrudnienie zgodne z prawem pracy
Kluczową rolą każdego działu HR jest zatrudnianie pracowników zgodnie z prawem pracy. Nieprzestrzeganie przepisów może powodować skargi pracowników dotyczące nieuczciwych praktyk zatrudnienia czy niebezpiecznych warunków pracy. Niezadowolenie pracowników może mieć również duży wpływ na ich wydajność a tym samym wpływać istotnie na rentowność firmy.
Szkolenia i rozwój — klucz do sukcesu
Firma, by osiągnąć sukces, powinna szkolić swoich pracowników i wyposażać ich w narzędzie niezbędne w ich pracy. Wiele działów HR w firmach zapewnia swoim pracownikom różne szkolenia z zakresu przywództwa i rozwoju zawodowego. Odbycie takiego kursu może być wymagane zarówno od nowo zatrudnionych pracowników jak również tych, którzy awansowali na swoich stanowiskach.
Na czym polega wewnętrzny system zarządzania zasobami ludzkimi?
Zarządzanie zasobami ludzkimi powinno stanowić wszechstronne wsparcie dla pracowników na różnych płaszczyznach. Specjaliści działu HR powinni posiadać rozbudowane umiejętności interpersonalne oraz komunikacyjne oraz mieć konkretne kwalifikacje umożliwiające skuteczne wykonywanie różnorodnych zadań. Przekształcanie i dostosowywanie strategii HR do dynamicznych potrzeb organizacji jest kluczowe, dlatego pracownicy HR muszą być wyposażeni w kompetencje zarówno miękkie, jak i twarde. Pracownicy działu HR muszą posiadać kwalifikacje do wykonywania zadań takich jak: obsługa kadrowo-płacowa pracowników, naliczanie wynagrodzeń, prowadzenie ewidencji pracowników, rozliczanie urlopów, zwolnień lekarskich oraz zasiłków, dbanie o prawidłowy przepływ dokumentów pomiędzy firmą a Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych czy Głównym Urzędem Statystycznym, ocena pracy poszczególnych zespołów w firmie.
Jak zarządzanie zasobami ludzkimi może pomóc zwiększyć zyski firmy?
Zarządzanie zasobami ludzkimi stanowi fundamentalny element każdej działalności przedsiębiorstwa. Pracownicy działu HR odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu efektywnej komunikacji na wszystkich szczeblach organizacji, czuwają nad skrupulatnym wykonywaniem obowiązków oraz angażowaniu się w osiąganie strategicznych celów wyznaczonych przez zarząd. Personel HR działa jako łącznik pomiędzy pracownikami a kierownictwem, dąży do tworzenia otwartego środowiska, w którym wymiana informacji jest sprawnie prowadzona, a pomysły oraz opinie pracowników są cenione. Poprzez wsparcie psychospołeczne i rozwój zawodowy, pracownicy działu HR chronią pracowników przed wypaleniem zawodowym, przyczyniając się do zwiększenia motywacji oraz satysfakcji z pracy. Jednocześnie, personel HR ma za zadanie zapewniać pracodawcę, że pracownicy wywiązują się ze swoich obowiązków z sumiennością i uczciwością, przyczyniając się tym samym do wzrostu efektywności operacyjnej firmy. Wprowadzanie strategii motywacyjnych, programów szkoleniowych i rozwojowych oraz monitorowanie osiągania celów zawartych w planach strategicznych, umożliwia zespołowi HR skuteczne wspieranie realizacji priorytetów organizacji. Ostatecznie, dział HR pełni kluczową rolę w budowaniu zaangażowania pracowników w osiąganie celów strategicznych firmy, tworząc tym samym podstawy do długotrwałego sukcesu przedsiębiorstwa. W sytuacji, gdy osoby zatrudnione są pozytywnie nastawione do swojego miejsca pracy, przedsiębiorstwo zyskuje dobrą pozycję na rynku, a to umacnia jego wizerunek.
Pracownicy chętniej pracują w danej firmie, jeżeli ich potrzeby są respektowane i jednocześnie wspiera się ich rozwój osobisty. Bardzo często nawet wysokie wynagrodzenie nie jest w stanie zatrzymać w firmie wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Zarządzanie zasobami ludzkimi, które opiera się na uwzględnieniu charakteru, danego typu osobowości, stanu zdrowia oraz indywidualnych uzdolnień każdego pracownika, to klucz do sukcesu każdej firmy.
Artykuł zawiera autopromocję.