Data publikacji: 2024-01-19
Link sponsorowany

Zarządzanie talentami — jak pozyskać, rozwijać i zatrzymać najlepszych pracowników?

W nowoczesnych organizacjach, które zdają sobie sprawę z rosnącego znaczenia kapitału ludzkiego zarządzanie talentami stanowi kluczowy element strategii kadrowych — pracodawcy muszą się nauczyć jak zarządzać obecnymi talentami, jak zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników oraz jak rekrutować nowych.

kompetencji pracowników, sprawowania wyższych funkcji menedżerskich

Czytaj: Kompetencje miękkie — czym są i jak je rozwijać?

Czemu służy zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie? Jakie mogą być pozytywne efekty dla pracowników i całej firmy?

Czym jest zarządzanie talentami w organizacji?

Zarządzanie talentami to kompleksowy proces, mający na celu rozpoznanie, rekrutację, rozwój, motywację i zatrzymanie w firmie pracowników o największym potencjale. Jest to obszar zarządzania, który koncentruje się na zapewnieniu, że firma dysponuje odpowiednią liczbą pracowników, posiadających wysokie kompetencje, wiedzę ekspercką, niezbędne do osiągania założonych celów organizacyjnych. Pracownicy o dużym potencjale do dalszego rozwoju oraz awansu na stanowisko managerskie to kluczowy czynnik, który ma istotny wpływ na sukces organizacji.

Rodzaje programów talentowych

Zależnie od rodzaju prowadzonej działalności, sytuacji ekonomicznej oraz warunków rynkowych firma decyduje się na program talentowy, który najlepiej odpowiada jej obecnym i przyszłym potrzebom kadrowym. Wyróżniamy dwie główne kategorie programów talentowych:

Programy menedżerskie

Obejmują różne poziomy zarządzania — od stanowisk menedżerskich na niższych szczeblach po najwyższe stanowiska dyrektorskie i kierownicze. W organizacji mogą funkcjonować różne rodzaje programów menedżerskich, a ich celem jest przygotowanie pracowników do objęcia funkcji kierowniczych na odpowiednim poziomie zarządzania w przyszłości — planowanie sukcesji na stanowiskach kierowniczych.

Programy eksperckie

Skupiają się na zatrzymaniu w firmie pracowników posiadających specjalistyczną wiedzę i umiejętności ważne dla przedsiębiorstwa. Ich celem jest zatrzymanie ekspertów w firmie, ciągłe poszerzanie ich kompetencji oraz regularne dzielenie się zdobytą wiedzą z innymi pracownikami. Warunkiem uczestnictwa w programie eksperckim jest brak zainteresowania ścieżką kariery menedżerskiej oraz chęć dzielenia unikatową wiedzą z innymi pracownikami.

System zarządzania talentami — cele

Pozyskiwanie i rekrutacja utalentowanych pracowników — jednym z głównych celów zarządzania talentami jest znalezienie i przyciągnięcie do organizacji pracowników o wysokich umiejętnościach i potencjale, co może bezpośrednio wpływać na trajektorię rozwoju firmy.

Rozwój talentów — organizacje dążą do identyfikowania i rozwijania talentów wśród obecnych pracowników — zwiększa to ich zaangażowanie, motywację i umiejętności. Jest to kluczowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że zatrudnianie nowych pracowników wiąże się z wyższymi kosztami w porównaniu z inwestowaniem w rozwój lub przekwalifikowywanie obecnych pracowników.

Retencja talentów — ważnym celem zarządzania talentami jest zatrzymanie tych najbardziej cennych pracowników, zapobieganie ich odejściu oraz tworzenie im warunków do długofalowego zaangażowania. Strategie zarządzania talentami, które spełniają aspiracje i oczekiwania pracowników, pozwalają zmniejszyć rotację pracowników.

Kreowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku pracodawcy — zarządzanie talentami ma wpływ na postrzeganie firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, co ułatwia pozyskiwanie nowych talentów.

Większa efektywność i wydajność organizacji — poprzez rozwijanie i umacnianie talentów, organizacje dążą do osiągania lepszych wyników biznesowych i uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wspieranie kultury organizacyjnej — zarządzanie talentami może wpływać na kulturę organizacji, tworząc środowisko pracy sprzyjające rozwojowi, współpracy i innowacji.

Dostosowanie do zmian rynkowych — organizacje muszą dostosowywać swoje cele zarządzania talentami do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb biznesowych.

Większa wydajność i produktywność pracowników — strategie zarządzania talentami koncentrują się na rozwoju umiejętności i kompetencji pracowników. W efekcie pracownicy stają się bardziej kompetentni, zyskują większą pewność siebie, są bardziej elastyczni i wszechstronni w wykonywaniu swoich zadań. Wydajni, zaangażowani pracownicy chętniej wprowadzają nowe pomysły i rozwiązania. Zarządzanie talentami przyczynia się do stworzenia zespołu bardziej innowacyjni i wydajnych pracowników, a to z kolei przekłada się na większą wydajność i produktywność całej organizacji.

zarządzaniu talentami, zakresie rozwijania pracowników

Etapy zarządzania talentami

Proces zarządzania talentami składa się z następujących etapów;

  • Określenie potrzeb

Etap pierwszy w procesie zarządzania talentami to określenie potrzeb organizacji — czego obecnie potrzebuje firma. Warto także rozważyć potrzeby, które mogą pojawić się w przyszłości.

  • Identyfikacja pracowników z potencjałem

Znając swoje obecne potrzeby (lub przyszłe), organizacja powinna zidentyfikować osoby z potencjałem — pracowników posiadających konkretne zdolności i gotowych do ciągłego rozwoju. W tym kroku warto określić, w jakich pracowników warto zainwestować, ilu jest obecne ekspertów w organizacji oraz ilu nowych ekspertów można pozyskać. Ważne jest także zrozumienie, na jakim etapie ścieżki zawodowej znajdują się obecnie zatrudnieni pracownicy oraz którzy z nich mają potencjał i mogą dalej się rozwijać. Pracownik, którego poszukuje firma, musi być w stanie przyczynić się do osiągnięcia określonego celu, spełniać konkretne potrzeby i wykonać powierzone mu zadania.

  • Rozwijanie kluczowych kompetencji, wiedzy i doświadczeń

Kolejnym etapem jest rozwój pracowników — firmy muszą inwestować w swoich pracowników — umożliwić im rozwijanie obecnych i zdobywanie nowych umiejętności, wiedzy i doświadczenia poprzez udział w szkoleniach czy warsztatach. Organizacja powinna wspierać rozwój tych kompetencji, które zostały zdiagnozowane jako kluczowe dla realizacji strategii. Warto na tym etapie zapewnić wsparcie ze strony przełożonych i współpracowników, którzy pomogą pracownikom rozwijać swoje umiejętności.

  • Zatrzymanie talentów w firmie

Ostatni etap to zatrzymanie utalentowanych pracowników w firmie, przydzielanie im właściwych ról i zadań, śledzenie ich postępów, a także zapewnienie możliwości awansu i dalszego rozwoju — firma musi stworzyć warunki, które skłonią pracowników do pozostania.

Dlaczego zarządzanie talentami jest ważne?

Rozwijanie umiejętności pracowników na różnych szczeblach organizacji jest dla przedsiębiorstw korzystne — wdrożenie programów talentowych zapewnia, że pracownicy o odpowiednich kwalifikacjach są dopasowani do właściwych stanowisk, na przykład jako ekspert posiadający wyjątkową wiedzę lub jako lider zespołu.

skutecznego zarządzania talentami, zarządzaniem talentami

Zarządzanie talentami pozwala na szybkie dostosowywanie się do nowych warunków rynkowych — wskaźniki demograficzne prognozują zmniejszanie się dostępności pracowników na rynku pracy. Z ekonomicznego punktu widzenia, czasami korzystniejsze jest zatrudnienie utalentowanej osoby i zaplanowanie jej rozwoju, dostosowując kompetencje do przyszłych potrzeb firmy w trakcie zatrudnienia, niż szukanie kandydatów na rynku pracy.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies