Data publikacji: 2024-04-02
Artykuł sponsorowany

Z jakich modeli sprzedaży internetowej warto korzystać?

W literaturze wyróżnia się wiele modeli biznesowych, zgodnie z którymi można prowadzić sprzedaż w sieci. Warto jednak zdecydować się na jeden konkretny, mając na uwadze jego wady i zalety. Jakie modele sprzedaży internetowej sprawdzają się dziś najlepiej? Odpowiadamy!

 Jakie są modele sprzedaży internetowej? Dowiedz się!

Model B2B, czyli sprzedaż na rzecz innych przedsiębiorców

Model B2B, czyli business to business zakłada sprzedaż towarów innym przedsiębiorcom. Dobrym przykładem jest hurtownia chemii włoskiej, która sprzedaje produkty właścicielom drogerii i sklepów ogólnobranżowych. Co ciekawe, kupujący nie musi odsprzedawać produktów w sieci - równie dobrze może prowadzić handel stacjonarny. W modelu B2B dużą zaletą są potencjalnie duże zamówienia, jakie będą składać klienci. Sprzedaż B2B charakteryzuje wysoki współczynników konwersji, co oznacza, że klienci nie skupiają się na przeglądaniu kolejnych ofert i najczęściej z góry są nastawieni na złożenie zamówienia. W B2B problemem może okazać się konkurencja cenowa, a także konkurencja występująca na rynku. W tej przestrzeni jest zdecydowanie mniej klientów, przez co trudniej ich pozyskać.

Model B2C, czyli sprzedaż na rzecz osób fizycznych

W modelu B2C przedsiębiorca sprzedaje produkty osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Zamówienia mają więc charakter detaliczny, a zarobki najczęściej generuje się poprzez efekty skali. Oczywiście, można mieć kilku sprawdzonych klientów, którzy będą kupować u nas za możliwie jak najwyższe kwoty, co ma miejsce m.in. w przypadku ekskluzywnych butików odzieżowych. Model B2C ułatwia wejście na rynek, jak również zapewnia możliwości w zakresie pozyskania klienta.

Ten model sprzedaży wiąże się z koniecznością spełniania jego wysokich oczekiwań oraz przebijania się przez konkurencję, którą spotkamy w niemal każdej branży. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych jest bardziej monotonna - ilość zamówień do zrealizowania może być naprawdę duża, przy czym każde pojedyncze przynosi stosunkowo niewielki zysk. Trzeba zaopatrzyć się w wysokiej jakości towar u dobrego dostawcy. Z przykładową ofertą można zapoznać się tutaj: https://b2b.europedg.pl/.

Dropshipping – rozwiązanie dla początkujących?

Dropshipping opiera się na pośrednictwie – sprzedawca nie jest producentem, nie posiada nawet towaru w swoim magazynie. Zajmuje się on przyjmowaniem zamówień oraz płatności, skupia się także na zapewnieniu miejsca do przeprowadzenia transakcji. Nie staje się natomiast właścicielem towaru. Dropshipping pozwala:

  • rozpocząć prowadzenie sklepu online nawet przy niewielkich nakładach finansowych,

  • prowadzić handel bez konieczności magazynowania towaru,

  • ograniczyć koszty związane z zarządzaniem gospodarką magazynową,

  • inwestować środki w rozwój przestrzeni biznesowej.

Model ten nie jest jednak całkowicie wolny od wad. Konkurencja jest tutaj bardzo duża, co wynika z łatwości uruchomienia sklepu internetowego w tej formule. Ponadto trzeba na bieżąco monitorować dostawy, gdyż za wszelkiego rodzaju opóźnienia odpowiedzialność spada na sprzedawcę, a nie na wysyłającego towar. Trudno też mówić o jakimkolwiek budowaniu marki własnej, będąc zależnym od dostawcy.

Jaki model biznesowy w sprzedaży internetowej wybrać?

Przedstawione powyżej 3 modele sprzedaży online to najpopularniejsze, najczęściej wybierane przez przedsiębiorców. To, w jakim konkretnie kierunku zdecydujemy się podążać, zależy w dużej mierze od naszych indywidualnych potrzeb oraz preferencji. Jeśli nie dysponujemy dużym budżetem, dobrym rozwiązaniem na start będzie dropshipping. Tymczasem dla tych, którym zależy na budowaniu marki własnej, polecany jest model B2C, ewentualnie B2B.

Warto skupić się także na branży, w której chcemy działać, krytycznie ją oceniając. Jeśli w danym obszarze zauważalny jest już przesyt, trudno będzie się przebić. Wybór modelu biznesowego zależy też poniekąd od naszego dotychczasowego doświadczenia. Przedsiębiorcom czasami łatwiej nawiązać relację z innymi przedsiębiorcami, w innych przypadkach skupiają się przede wszystkim na obsłudze osób fizycznych.

Sprawdź, z jakiego modelu biznesowego warto skorzystać!
Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies