Data publikacji: 2024-02-12
Artykuł sponsorowany

Transport drogowy i spedycja drogowa - elektromobilność

Rok 2023 zaobserwował znaczący rozwój elektromobilności w Polsce. Rejestracje nowych pojazdów elektrycznych wzrosły, podobnie jak liczba punktów ładowania, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu ekologicznymi formami transportu. Sektor ten staje się coraz ważniejszym elementem polskiego krajobrazu motoryzacyjnego, oferując alternatywę dla tradycyjnych paliw.

rozwój elektromobilności w Polsce

Elektromobilność w Polsce w 2023 roku - podsumowanie

W 2023 zarejestrowano aż 57 065 samochodów w pełni elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych, co oznacza wzrost o 52% w porównaniu z poprzednim rokiem. Samochody osobowe stanowiły większość z nich, z liczbą 51 211 sztuk. Zaobserwowano również znaczną liczbę hybryd typu plug-in, które osiągnęły liczbę 47 137 sztuk. Pojazdy dostawcze i ciężarowe z napędem elektrycznym także zaznaczyły swoją obecność na rynku, osiągając liczbę 5 880 sztuk. Co więcej, entuzjaści dwóch kółek mogli cieszyć się z 19 526 zarejestrowanych elektrycznych motorowerów i motocykli. Hybrydy, zarówno osobowe, jak i dostawcze osiągnęły łączną liczbę 679 637 sztuk. Sektor transportu publicznego również przeszedł transformację, z 1179 autobusami elektrycznymi kursującymi na ulicach. Infrastruktura ładowania pojazdów także się rozwinęła, osiągając 5933 ogólnodostępne punkty, w tym 3282 stacje. Wśród nich, 26% to szybkie ładowarki DC, podczas gdy pozostałe 74% to AC o mocy do 22 kW. W ciągu roku uruchomiono rekordową liczbę 1513 nowych punktów, co stanowi wzrost o 15% w stosunku do roku poprzedniego.

Spedycja drogowa - elektryczne ciężarówki

W 2023 roku odnotowano wzrost rejestracji ciężarówek elektrycznych, osiągając liczbę 41 sztuk, co stanowi znaczącą zmianę w porównaniu z 6 pojazdami zarejestrowanymi w roku wcześniejszym. Tę zmianę napędza głównie działalność dealerów, którzy rejestrują pojazdy w celu demonstracji ich możliwości potencjalnym klientom czyli firmom transportowym i logistycznym. Szczególnie aktywni w tej dziedzinie byli dilerzy marki Mercedes, którzy zarejestrowali 11 elektrycznych ciężarówek. Demonstracyjne egzemplarze mają za zadanie zachęcić przedsiębiorstwa logistyczne do inwestycji w nowoczesne rozwiązania napędowe. Produkcja tych zaawansowanych pojazdów jest jeszcze w fazie pilotażowej, co oznacza, że zarówno producenci, jak i dostawcy są w trakcie zdobywania doświadczenia w ich eksploatacji.

Elektromobilność w Polsce - prognozy

W Polsce rozwój elektromobilności postępuje, jednak tempo to może być niewystarczające do spełnienia celów unijnych dotyczących redukcji emisji CO2. Wysokie ceny elektrycznych ciężarówek w porównaniu z modelami na olej napędowy to znaczna przeszkoda. Firmy logistyczne rzadko decydują się na ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z transportem drogowym. Problemy takie jak ograniczony zasięg i konieczność długich postojów są szczególnie odczuwalne w transporcie na długie dystanse. Niektóre kraje Europy oferują dotacje na zakup ciężarówek i rozwój infrastruktury ładowania. Zwolnienie z opłat drogowych może zachęcić do wybierania pojazdów elektrycznych. Dalsza rozbudowa sieci może przyczynić się do wzrostu liczby elektrycznych ciężarówek na drogach. Oczekuje się, że odpowiednie wsparcie dla kupujących i użytkowników znacząco przyspieszy ekspansję tego segmentu rynku, z możliwością osiągnięcia floty ponad 40,5 tys. sztuk do roku 2030.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies