Data publikacji: 2023-11-08
Link sponsorowany

Tożsamość marki — czym jest i jakie ma znaczenie dla konsumenta?

Tożsamość marki to osobowość Twojej firmy i obietnica złożona klientom, kompleksowy komunikat, który sprzedawca wysyła do potencjalnych odbiorców za pośrednictwem wszystkich marketingowych narzędzi. Jest tym, co tworzy więź między firmą a klientami, buduje ich lojalność i określa, w jaki sposób będą oni postrzegać Twoją markę.

kreowaniu tożsamości marki,konsumenci postrzegali daną markę, Jak zbudować silną markę

Czym dokładnie jest tożsamość marki?

Tożsamość — postrzeganie marki w oczach świata

Tożsamość marki to kompleksowy zestaw cech, wartości, przekonań i elementów, które definiują markę i nadają jej charakterystyczny, rozpoznawalny profil. To sposób, w jaki marka prezentuje się na rynku, a także jej główne cechy, które wyróżniają ją spośród konkurencji. Na tożsamość marki składają się aspekty wizualne m.in. koncepcja graficzna, hasło reklamowe, kolorystyka, jak i niewizualne — ton komunikacji, kultura organizacyjna, wartości, filozofia, jej misja i wizja. Wszystkie te elementy identyfikują i wyróżniają markę w umysłach konsumentów.

Jaka jest rola tożsamości marki?

Zadaniem tożsamości marki jest wyrażenie strategii, identyfikacja i odróżnienie jej spośród setek podobnych marek, ukształtowanie jej wizerunku — czyli stworzenie jednolitego obrazu marki w umysłach odbiorców.

Tożsamość marki wskazuje, jak marka powinna funkcjonować na rynku, jakie korzyści oferować i w jaki sposób komunikować się z konsumentami. Definiuje istotę marki, jej cele i sposób działania. Tożsamość określa jej granice — czym marka jest, czym może być, a czym na pewno nie jest i nie będzie.

Czym są wartości firmy?

Każda osoba ma swój własny system wartości, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego w pełni sprawy. Podobnie dzieje się w firmach. Wartości stanowią fundament kultury organizacyjnej, określając kierunek działań, norm postępowania oraz stylu komunikacji w firmie. Służą jako wytyczne dla wspólnego celu i sprzyjają budowaniu zespołu, w którym wszyscy pracownicy, niezależnie od stanowiska, dążą do osiągnięcia tych samych celów. Wartości to przedmioty, przekonania lub idee, które jednostka uważa za ważne w swoim życiu i do których dąży, aby spełnić swoje potrzeby. Wartości obejmują różne obszary działalności przedsiębiorstwa. Niezależnie od rozmiaru lub branży, każda firma powinna jasno określić swoje wartości.

indywidualne cechy marki pomagają, klienci postrzegają markę

Tożsamość marki a wizerunek marki — jakie są różnice?

Tożsamość marki i jej wizerunek to pojęcia, które są czasem mylone. Są to jednak dwie odrębne kwestie, choć w pewien sposób są ze sobą powiązane. Wizerunek to zewnętrzne spojrzenie na markę — to jej postrzeganie przez klientów, oparte na ich doświadczeniach i interakcjach z nią. Odczucia konsumentów względem danej marki mogą być pozytywne, negatywne lub neutralne. Wizerunek stanowi zarówno osobowość marki, jak i jej wartość emocjonalną. Jest on wynikiem komunikacji marketingowej, interakcji z marką czy opinii innych osób. Najlepiej, gdy tożsamość i wizerunek marki są spójne i zgodne ze sobą — pozwala to zbudować trwałe relacje z klientami. Co ważne, przedsiębiorcy mają możliwość świadomego kształtowania tego wizerunku i jego pozycjonowania na rynku przy użyciu odpowiednich technik.

Jak budować tożsamość marki

Kształtowanie tożsamości marki to proces długotrwały i wymagający, to on w dużej mierze wpływa na sposób, w jaki marka jest postrzegana przez otoczenie. Wizerunek marki powinien być bliski jej tożsamości. Pożądany efekt końcowy polega na tym, aby wizerunek marki był zgodny z jej tożsamością. Dlatego istotne jest, aby podejść do budowania tożsamości z pełnym zaangażowaniem. Dzięki temu grupa docelowa będzie mogła poznać firmę i utożsamiać się z nią.

Pierwszym krokiem w budowaniu tożsamości marki jest wyznaczenie jej celu — jak marka ma wyglądać, jaki kierunek rozwoju ma obrać i jakie wartości ma przekazywać? Cel ten powinien być jasny, spójny i dokładnie określony, nie powinien być skupiony wyłącznie na zysku, ponieważ zysk stanowi efekt uboczny realizacji celu.

Kolejnym krokiem jest dokładna analiza otoczenia — firma nie osiągnie sukcesu na rynku, jeśli nie będzie w stanie się w nim odnaleźć. Zrozumienie branży nie tylko pozwoli na osiągnięcie wyznaczonych celów, ale także wpłynie na sposób, w jaki marka jest postrzegana przez klientów. Warto również zbadać, co powoduje, że klienci pozostają lojalni wobec marki.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą — design podstawą tożsamości marki

W budowaniu tożsamości marki ważny jest aspekt wizualny — logo czy symbol — z którym marka jest kojarzona. Gdy konsument widzi logo firmy w reklamie lub na produktach, wywołuje to konkretny obraz w jego umyśle. Przykłady takie jak logo Nike pokazują, że tożsamość marki często wiąże się z konkretnym symbolem lub aspektem wizualnym. Elementy takie jak kształt logotypów, używane kolory, wystrój biura czy strategie mediów społecznościowych — odpowiadają za określone skojarzenia, tworzą wspólny, wyraźny obraz marki.

tożsamością marki, budować tożsamość marki,

Kolory Twojej marki są często tak samo zapadające w pamięć jak projekt logo. W zależności od koloru lub odcienia, którego używasz, emocje można dostosować. Jaśniejszy odcień koloru niebieskiego wyraża spokój, podczas gdy kolor granatowy wyraża zaufanie — wiele banków wykorzystuje go w swoich schematach kolorystycznych.

Pamiętaj, że logo, gadżet reklamowy czy pieczątka firmowa to ważne elementy budowania tożsamości marki oraz działań marketingowych. Powinny mieć one spójny desing i być wynikiem dobrze przemyślanych koncepcji

Podsumowanie — dlaczego warto inwestować w tożsamość marki?

Budowanie tożsamości to proces, który nie ma końca — trwa tak długo, jak istnieje dana marka. Inwestowanie w tożsamość ma duże znaczenie z różnych powodów — umożliwia kreowanie silnej i wyróżniającej się na tle konkurencji marki, nadaje jej indywidualne i unikalne cechy. Marka, która buduje tożsamość, zwiększa swoje szanse na zyskanie zaufania potencjalnych klientów — dzięki sugestywnej i przekonującej tożsamości wiedzą, z jakim produktem mają do czynienia i czego mogą oczekiwać.

Tekst zawiera link sponsorowany

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies