Tożsamość marki — czym jest i jakie ma znaczenie dla konsumenta?
Tożsamość marki to osobowość Twojej firmy i obietnica złożona klientom, kompleksowy komunikat, który sprzedawca wysyła do potencjalnych odbiorców za pośrednictwem wszystkich marketingowych narzędzi. Jest tym, co tworzy więź między firmą a klientami, buduje ich lojalność i określa, w jaki sposób będą oni postrzegać Twoją markę.
Czym dokładnie jest tożsamość marki?
Tożsamość — postrzeganie marki w oczach świata
Tożsamość marki to kompleksowy zestaw cech, wartości, przekonań i elementów, które definiują markę i nadają jej charakterystyczny, rozpoznawalny profil. To sposób, w jaki marka prezentuje się na rynku, a także jej główne cechy, które wyróżniają ją spośród konkurencji. Na tożsamość marki składają się aspekty wizualne m.in. koncepcja graficzna, hasło reklamowe, kolorystyka, jak i niewizualne — ton komunikacji, kultura organizacyjna, wartości, filozofia, jej misja i wizja. Wszystkie te elementy identyfikują i wyróżniają markę w umysłach konsumentów.
Jaka jest rola tożsamości marki?
Zadaniem tożsamości marki jest wyrażenie strategii, identyfikacja i odróżnienie jej spośród setek podobnych marek, ukształtowanie jej wizerunku — czyli stworzenie jednolitego obrazu marki w umysłach odbiorców.
Tożsamość marki wskazuje, jak marka powinna funkcjonować na rynku, jakie korzyści oferować i w jaki sposób komunikować się z konsumentami. Definiuje istotę marki, jej cele i sposób działania. Tożsamość określa jej granice — czym marka jest, czym może być, a czym na pewno nie jest i nie będzie.
Czym są wartości firmy?
Każda osoba ma swój własny system wartości, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego w pełni sprawy. Podobnie dzieje się w firmach. Wartości stanowią fundament kultury organizacyjnej, określając kierunek działań, norm postępowania oraz stylu komunikacji w firmie. Służą jako wytyczne dla wspólnego celu i sprzyjają budowaniu zespołu, w którym wszyscy pracownicy, niezależnie od stanowiska, dążą do osiągnięcia tych samych celów. Wartości to przedmioty, przekonania lub idee, które jednostka uważa za ważne w swoim życiu i do których dąży, aby spełnić swoje potrzeby. Wartości obejmują różne obszary działalności przedsiębiorstwa. Niezależnie od rozmiaru lub branży, każda firma powinna jasno określić swoje wartości.
Tożsamość marki a wizerunek marki — jakie są różnice?
Tożsamość marki i jej wizerunek to pojęcia, które są czasem mylone. Są to jednak dwie odrębne kwestie, choć w pewien sposób są ze sobą powiązane. Wizerunek to zewnętrzne spojrzenie na markę — to jej postrzeganie przez klientów, oparte na ich doświadczeniach i interakcjach z nią. Odczucia konsumentów względem danej marki mogą być pozytywne, negatywne lub neutralne. Wizerunek stanowi zarówno osobowość marki, jak i jej wartość emocjonalną. Jest on wynikiem komunikacji marketingowej, interakcji z marką czy opinii innych osób. Najlepiej, gdy tożsamość i wizerunek marki są spójne i zgodne ze sobą — pozwala to zbudować trwałe relacje z klientami. Co ważne, przedsiębiorcy mają możliwość świadomego kształtowania tego wizerunku i jego pozycjonowania na rynku przy użyciu odpowiednich technik.
Jak budować tożsamość marki
Kształtowanie tożsamości marki to proces długotrwały i wymagający, to on w dużej mierze wpływa na sposób, w jaki marka jest postrzegana przez otoczenie. Wizerunek marki powinien być bliski jej tożsamości. Pożądany efekt końcowy polega na tym, aby wizerunek marki był zgodny z jej tożsamością. Dlatego istotne jest, aby podejść do budowania tożsamości z pełnym zaangażowaniem. Dzięki temu grupa docelowa będzie mogła poznać firmę i utożsamiać się z nią.
Pierwszym krokiem w budowaniu tożsamości marki jest wyznaczenie jej celu — jak marka ma wyglądać, jaki kierunek rozwoju ma obrać i jakie wartości ma przekazywać? Cel ten powinien być jasny, spójny i dokładnie określony, nie powinien być skupiony wyłącznie na zysku, ponieważ zysk stanowi efekt uboczny realizacji celu.
Kolejnym krokiem jest dokładna analiza otoczenia — firma nie osiągnie sukcesu na rynku, jeśli nie będzie w stanie się w nim odnaleźć. Zrozumienie branży nie tylko pozwoli na osiągnięcie wyznaczonych celów, ale także wpłynie na sposób, w jaki marka jest postrzegana przez klientów. Warto również zbadać, co powoduje, że klienci pozostają lojalni wobec marki.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą — design podstawą tożsamości marki
W budowaniu tożsamości marki ważny jest aspekt wizualny — logo czy symbol — z którym marka jest kojarzona. Gdy konsument widzi logo firmy w reklamie lub na produktach, wywołuje to konkretny obraz w jego umyśle. Przykłady takie jak logo Nike pokazują, że tożsamość marki często wiąże się z konkretnym symbolem lub aspektem wizualnym. Elementy takie jak kształt logotypów, używane kolory, wystrój biura czy strategie mediów społecznościowych — odpowiadają za określone skojarzenia, tworzą wspólny, wyraźny obraz marki.
Kolory Twojej marki są często tak samo zapadające w pamięć jak projekt logo. W zależności od koloru lub odcienia, którego używasz, emocje można dostosować. Jaśniejszy odcień koloru niebieskiego wyraża spokój, podczas gdy kolor granatowy wyraża zaufanie — wiele banków wykorzystuje go w swoich schematach kolorystycznych.
Pamiętaj, że logo, gadżet reklamowy czy pieczątka firmowa to ważne elementy budowania tożsamości marki oraz działań marketingowych. Powinny mieć one spójny desing i być wynikiem dobrze przemyślanych koncepcji
Podsumowanie — dlaczego warto inwestować w tożsamość marki?
Budowanie tożsamości to proces, który nie ma końca — trwa tak długo, jak istnieje dana marka. Inwestowanie w tożsamość ma duże znaczenie z różnych powodów — umożliwia kreowanie silnej i wyróżniającej się na tle konkurencji marki, nadaje jej indywidualne i unikalne cechy. Marka, która buduje tożsamość, zwiększa swoje szanse na zyskanie zaufania potencjalnych klientów — dzięki sugestywnej i przekonującej tożsamości wiedzą, z jakim produktem mają do czynienia i czego mogą oczekiwać.
Tekst zawiera link sponsorowany