Szkolenia pracowników — czy taka inwestycja się opłaca?
W obecnych czasach coraz częściej pracodawcy dostrzegają korzyści wynikające z inwestowania przez nich w zasoby ludzkie w firmie. Coraz więcej z nich, decyduje się również na tworzenie specjalnych działów HR, które odpowiedzialne są za budowanie ścieżki awansów oraz rozwój pracowników w firmie. Najbardziej popularną formą szkoleń są szkolenia zewnętrzne lub organizowanie szkoleń wewnętrznych w przypadku, gdy potrzebuje ich większa liczba pracowników. Czy rzeczywiście takie szkolenia przynoszą firmie korzyści, czy może są tylko niepotrzebnym wydatkiem? Zapraszamy do artykułu, w którym dowiesz się, jak szkolenia i kursy mogą wpływać na rozwój Twojej firmy.
Przeczytaj też: Ubezpieczenia grupowe – zabezpiecz się z minimalną składką
Czy szkolenia i rozwój pracowników to wyłącznie koszty?
Niestety wielu pracodawców wciąż uważa, że inwestowanie w rozwój swoich pracowników jest stratą pieniędzy. Ta niechęć wynika często z obaw, że po pewnym czasie pracownik może opuścić firmę, a tym samym wiedza i umiejętności, które zostały przez niego rozwinięte, zostaną wykorzystane gdzie indziej. Trzeba jednak zrozumieć, że rozwój zawodowy jest bardzo ważny dla pracowników i brak takiej możliwości może być jednym z głównych powodów, z których rozważają oni zmianę pracy. Dla pracowników inwestowanie w swój rozwój zawodowy jest nie tylko zwiększaniem kompetencji, ale także rozwijaniem poczucia własnej wartości i satysfakcji z wykonywanej pracy. Pracownicy, którzy widzą, że ich pracodawca dba o ich rozwój, są bardziej zmotywowani do dłuższej współpracy. Programy rozwoju w firmie mogą zwiększać lojalność pracowników i przyczyniać się do budowania silnego zespołu.
Pracodawcy zdają sobie sprawę, że kluczem do sukcesu każdego biznesu są odpowiedni pracownicy. Niemniej jednak często inwestowanie w ich rozwój nie zajmuje zasłużonego miejsca w strategii rozwoju firmy, choć powinno być traktowane jako jej integralna część. Rozwój pracowników to jednocześnie rozwój firmy i inwestycja w jej przyszłość. Inwestowanie w pracowników to także inwestycja w poprawę wydajności, jakości usług i produktów, a co za tym idzie, w konkurencyjność firmy na rynku.
Czy warto inwestować w szkolenia dla pracowników? Poznaj korzyści?
Głównym powodem jest wzrost efektywności i produktywności pracowników. Szkolenia to podnoszenie kwalifikacji zawodowych, aktualizowanie swojej wiedzy, poznawanie nowych technologii i metod działania. Inwestowanie w rozwój zawodowy pracowników korzystnie wpływa na ich zadowolenie i lojalność wobec firmy. Pracownicy odczuwają to, że są cenieni, co przekłada się na ich zaangażowanie i motywację w wykonywaniu swoich obowiązków. W rezultacie, firmy posiadające dobrze wyszkolony zespół, stają się bardziej konkurencyjne na rynku i lepiej przygotowane do radzenia sobie z różnymi wyzwaniami biznesowymi.
Inwestycja w szkolenia pracowników to również pozytywny wpływ na relacje między zespołami oraz atmosferę pracy. Dzięki wspólnym szkoleniom pracownicy budują między sobą zrozumienie, zaufanie i komunikację, co przekłada się na lepsze rozwiązywanie problemów oraz wspólne podejmowanie decyzji.
W dłuższym okresie czasu inwestycja w szkolenia pracowników może pomóc utrzymać w firmie wartościowych pracowników, jednocześnie redukując koszty rekrutacyjne i szkoleniowe nowych osób oraz pomaga utrzymać wysoką jakość usług i produktów oferowanych przez firmę.
Jak szkolić pracowników? Rodzaje szkoleń
Szkolenie pracowników jest czynnością polegającą na zwiększaniu wiedzy i umiejętności pracowników w zakresie wykonywania przez nich określonego zadania lub procedury. Im wcześniej firmy rozpoczną inwestowanie w rozwijanie kompetencji swoich pracowników, tym dłuższy okres czasu mają, aby zwiększyć ich efektywność i wydajność. Pracownik, który otrzymuje odpowiednie szkolenia od samego początku, ma znacznie większe szanse na szybsze i bardziej efektywne przystosowanie się do nowych obowiązków oraz na osiągnięcie wyższych wyników w krótszym czasie. Dlatego tak istotne jest dostarczenie pracownikowi właściwych narzędzi do rozwoju, już na wczesnym etapie jego kariery w firmie. W zależności od etapu kariery pracownika warto zastosować różne rodzaje szkoleń pracowniczych.
-
Szkolenie pracowników pre-onboardingowe — przedwdrożeniowe
Zazwyczaj odbywa się przed przyjęciem do firmy. Ma na celu przedstawienie kultury, wartości i misji firmy, a także zapoznanie nowego pracownika z podstawowymi zasadami funkcjonowania organizacji, procedurami administracyjnymi i zasadami.
-
Szkolenia pracownicze onboardingowe — wdrożeniowe
W trakcie trwania szkolenia onboardingowego nowy pracownik powinien zapoznać się z podstawami swojej pracy oraz odbyć instruktaż zarówno ogólny jak i związany z obejmowanym przez niego stanowiskiem. Zanim dopuści się pracownika do wykonywania swoich obowiązków, wyjaśnić trzeba mu podstawowe rzeczy, których będzie potrzebował w pierwszym dniu pracy oraz objaśnić obsługę niezbędnych narzędzi.
-
Szkolenia w miejscu pracy
W zależności od poziomu doświadczenia pracownika może być konieczne przeszkolenie go zarówno w zakresie twardych, jak i miękkich kompetencji. Dzięki temu wyrównany zostaje ogólny poziom w zespole lub organizacji. Rozwinięcie twardych umiejętności przyczynia się do jeszcze lepszego wykonywania obowiązków, podczas gdy rozwijanie kompetencji miękkich usprawnia współpracę zarówno w zespole, jak i w kontakcie z klientami.
-
Mentoring dla planów sukcesji
W miarę awansu pracownika w firmie potrzebuje on nauki w zakresie miękkich umiejętności, przywództwa i opracowywania odpowiedniej strategii. Realizacja tego może odbywać się poprzez mentoring. W ramach mentoringu bardziej doświadczony pracownik, czyli mentor, pełni istotną rolę we wsparciu młodszego lub mniej doświadczonego pracownika, w aspekcie jego rozwoju zawodowego. Mentor dzieli się swoimi bogatymi doświadczeniami, wiedzą i umiejętnościami, co pomaga w nauce i zdobywaniu nowych kompetencji. Praktyka mentoringu przyczynia się do efektywniejszego rozwoju zawodowego i osobistego pracowników, motywuje ich oraz zwiększa zaangażowanie w pracę. Co więcej, mentoring sprzyja budowaniu wartościowych relacji w firmie.
-
Reskilling — przekwalifikowanie
Reskilling jest procesem pozyskiwania nowych kompetencji, pozwalających pracownikom przekwalifikować się, przejść do innych zadań lub ról zarówno w obrębie organizacji, jak i na rynku pracy. Inicjatywa reskillingu może wyjść zarówno od pracowników, którzy dążą do osobistego rozwoju oraz dostosowania się do nowych trendów, technologii i zmian na rynku pracy, jak i od pracodawców, którzy dążą do rozwoju, doskonalenia swojego personelu. W erze dynamicznych zmian, rozwoju technologii i automatyzacji, reskilling stał się kluczowym elementem, ponieważ zarówno pracownicy, jak i pracodawcy poszukują sposobów na dostosowanie się do ewoluujących potrzeb i trendów na rynku.
Podsumowanie
Czy warto inwestować w szkolenia dla pracowników? Takie szkolenia przede wszystkim przyczyniają się do zwiększania produktywności, efektywności pracy i lojalności pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy. Jednak aby szkolenia takie były efektywne, ustalić trzeba cel, wybrać odpowiednią formę szkolenia, regularność szkoleń oraz mierzyć ich efektywność. W dłuższym okresie czasu inwestowanie w rozwój pracowników może okazać się kluczem do sukcesu firmy, warto więc poświęcić środki, wyedukować odpowiednio swoich pracowników oraz zyskać wykwalifikowany zespół gotowy do podjęcia wyzwań.