Społeczna odpowiedzialność biznesu — czym jest?
Osoby otwierające własny biznes skupiają się przede wszystkim na tym, by firma była opłacalna i zarabiała jak najwięcej pieniędzy. Warto jednak zastanowić się nad tym, by firma wpisywała się swoją działalnością również w interesy społeczne. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest właśnie taką koncepcją, zakładającą uwzględnianie interesów społecznych w działaniach firmy. Zagadnienia na temat CSR, czyli Corporate Social Responsibility, coraz częściej spotykamy w mediach czy różnej literaturze branżowej. Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej, na temat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw? Jak prowadzić swój biznes, by był zgodny z tą popularną ostatnio koncepcją? Zapraszamy do artykułu.
Czytaj również: Jaki agregat prądotwórczy na budowę?
Kiedy powstała koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu?
Temat społecznej odpowiedzialności biznesu stał się tematem publicznym w wyniku działań regulacyjnych rządu Stanów Zjednoczonych w XIX wieku. Państwowi urzędnicy ukrócili nieetyczne praktyki potentatów przemysłowych, ponieważ działające w tym czasie imperia ekonomiczne, które stworzyli Cornelius Vanderbilt, John D. Rockefeller i Andrew Carnegie nastawione były wyłącznie na osiągnięcie zysku. Firmy te działały, korzystając z wszelkich dostępnych metod, nie zwracając uwagi na zasady etyki, prawa czy istniejących norm społecznych. Z biegiem czasu właściciele największych fortun stali się również czynnymi filantropami. Przykładowo jeden z nich — Andrew Carnegie, który w tych czasach był jednym z najbogatszych ludzi w Stanach Zjednoczonych, stał się fundatorem tysięcy bibliotek na całym świecie. Ufundował też słynną Carnegie Hall w Nowym Jorku.
Czym jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu? Etyczny biznes
Strategią CSR jest założenie, że przedsiębiorstwo nie skupia się wyłącznie na swoich własnych interesach oraz własnym rozwoju. Jego zadaniem jest również prowadzenie działań, dzięki którym możliwa będzie poprawa ogólnego dobrostanu społecznego. Działanie CRS to szereg różnych inicjatyw oraz metod postępowania, dodatkowo koncepcja ta jest dobrowolna i długofalowa.
W roku 2010 Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) wprowadziła normę PN-ISO 26000, która to ma na celu pełnienie roli przewodnika w kwestiach odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. W ramach tej normy promowane jest etyczne postępowanie firm, które:
-
mają wpływ na zrównoważony rozwój, a także dobrobyt i zdrowie społeczeństwa;
-
wpisują się w międzynarodowe normy prawne i normy postępowania;
-
ujmują wolę interesariuszy;
-
których działanie jest spójne z działaniami organizacji.
Specjaliści z 99 różnych krajów byli zaangażowani w tworzenie podstaw Corporate Social Responsibility (CSR). Proces ten obejmował opracowywanie precyzyjnych definicji, obejmujących kluczowe obszary, których tworzenie trwało przez ponad 5 lat. Te definicje obejmują różnorodne kwestie, takie jak:
-
przestrzeganie praw człowieka;
-
poszanowanie praw pracowniczych;
-
ochrona środowiska oraz przeciwdziałanie jego degradacji;
-
stosowanie polityki równych szans oraz sprawiedliwych praktyk rynkowych;
-
promowanie zrównoważonej konsumpcji, uczciwy marketing oraz troska o konsumentów;
-
zaangażowanie społeczne.
7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), znana również jako International Organization for Standardization, poświęciła ponad pięć lat na opracowywanie fundamentów Corporate Social Responsibility (CSR). Współpracując, eksperci z 99 państw zdefiniowali siedem kluczowych obszarów CSR:
-
ład organizacyjny — opracowanie strategii CSR, polityka równych szans (dotycząca szczególnie grup niedostatecznie reprezentowanych, np. kobiet), dążenie do równowagi pomiędzy potrzebami organizacji oraz jej interesariuszy;
-
prawa człowieka — poszanowanie praw człowieka i pracownika oraz przeciwdziałanie dyskryminacji;
-
stosunki pracy — poszanowanie prawa pracy, troska o rozwój pracowników oraz zapewnienie szkoleń w ich miejscu pracy, stosowanie zasad dialogu społecznego;
-
środowisko — wdrażanie programów, które mają na celu zapobieganie zanieczyszczeniom, łagodzenie skutków zmiany klimatu, ochronę bioróżnorodności oraz zrównoważone wykorzystywanie zasobów;
-
sprawiedliwe praktyki rynkowe — uczciwa konkurencja, przeciwdziałanie korupcji, promowanie idei społecznej odpowiedzialności, jak również poszanowanie praw własności;
-
relacje z konsumentami — uczciwy marketing, obiektywne informacje na temat produktów, zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, wsparcie dla procesu reklamacji, promocja zrównoważonej konsumpcji, ochrona danych osobowych;
-
zaangażowanie społeczne — tworzenie miejsc pracy, bogactw i dochodu, ułatwianie dostępu do edukacji i kultury, inwestycje społeczne.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, poznaj 5 korzyści stosowania
Przestrzeganie zasad CSR niesie za sobą liczne korzyści, które wynikają z większej przejrzystości działań przedsiębiorstwa oraz wzrostu zaufania ze strony interesariuszy. Wśród tych korzyści znajdują się:
-
wzrost zainteresowania inwestorów — przestrzeganie zasad CSR przyczynia się do wzrostu zaufania ze strony inwestorów poprzez ułatwienie dostępu zarówno do informacji finansowych, jak i niefinansowych. Ta dostępność umożliwia inwestorom szybszą i bardziej precyzyjną analizę wartości przedsiębiorstwa, jednocześnie redukując ryzyko związane z alokacją kapitału. W efekcie przedsiębiorstwo staje się znacznie bardziej atrakcyjne jako cel inwestycji, generując wyraźny wzrost swojej atrakcyjności inwestycyjnej;
-
wzmocnienie konkurencyjności — wdrażanie zasad CSR stwarza możliwość wykorzystania ich w celach marketingowych. Obserwuje się ciągły wzrost liczby konsumentów, dla których wybór produktów zależy od oceny zaangażowania społecznego producenta, jego podejścia do ekologii, praw człowieka oraz praw zwierząt. To zjawisko umożliwia przedsiębiorstwom skonstruowanie skutecznych strategii marketingowych, które opierają się na wyraźnym podkreśleniu ich pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko;
-
nowi lojalni klienci — przyjęcie etycznej postawy przez firmę przyczynia się skutecznie do poszerzania grona jej lojalnych klientów, którzy polecają produkty i usługi firmy, do których mają pełne zaufanie. Ten proces sprzyja tworzeniu więzi opartych na zaufaniu, co z kolei sprzyja zwiększaniu się liczby klientów polecających, co stanowi siłę napędową dla rozwoju firmy;
-
poprawa wizerunku firmy — zastosowanie zasad CSR stanowi efektywny środek poprawy wizerunku dla firm, których działania często narażone są na krytykę, (np. koncerny paliwowe, sieci handlowe czy zakłady przemysłowe). Wdrażając te zasady, firmy mogą aktywnie reagować na wyzwania związane z ich branżą, wprowadzając inicjatywy zgodne z wartościami społecznymi i środowiskowymi. To z kolei umożliwia im budowanie pozytywnego wizerunku opartego na zrównoważonej działalności, co przeciwdziała krytyce i tworzy podstawy do uzyskania akceptacji ze strony interesariuszy oraz społeczeństwa;
-
łatwiejsza rekrutacja pracowników — przedsiębiorstwa, które przejmują odpowiedzialność za swoje działania, skupiając się na rozwoju pracowników i angażując się w projekty społeczne, zyskują atrakcyjność w oczach osób poszukujących pracy. Dzięki temu stają się preferowanym wyborem dla tych, którzy poszukują zatrudnienia. Dzięki temu ułatwione jest pozyskiwanie pracowników o wysokich kwalifikacjach, którzy identyfikują się z wartościami i zaangażowaniem firmy. W efekcie tego firma ma możliwość tworzenia zespołu lojalnych pracowników, co dodatkowo ułatwia osiąganie celów przedsiębiorstwa.
Działania CSR – jak to wygląda w praktyce?
Bycie społecznie odpowiedzialnym to inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy oraz informowanie o tych działaniach. Przyczynia się to do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
CSR w praktyce oznacza podejmowanie działań mających na celu wsparcie lokalnych społeczności oraz stworzenie przyjaznych miejsc pracy. Przedsiębiorstwa, które przyjmują założenia społecznie odpowiedzialnego biznesu, tworzą komfortowe warunki do efektywnego wykonywania obowiązków przez swoich pracowników. Wspierają tę ideę poprzez bogate systemy świadczeń dodatkowych oraz różnorodne benefity. Pracownicy mają okazję do indywidualnego rozwoju poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach, kursach językowych oraz programach studiów podyplomowych. Przedsiębiorstwa wdrażające strategie CSR wspierają również różne inicjatywy charytatywne, zarówno finansowo, jak i poprzez dostarczanie potrzebnych zasobów. Angażują się w życie lokalnych stowarzyszeń, szkół, fundacji oraz organizacji działających na rzecz dobra publicznego. Ideologia społecznej odpowiedzialności biznesu wiąże się również z inicjowaniem działań wolontariatu pracowniczego oraz intensywnym zaangażowaniem w akcje promujące ochronę środowiska.