Data publikacji: 2023-07-24

Relokacja pracownika — na czym polega i jak powinna przebiegać?

Relokacja pracowników, mimo że jest tematem wywołującym kontrowersje, jest powszechnie spotykana na rynku pracy. Dla niektórych pracowników relokacja jest postrzegana jako nagroda, gdy inni widzą ją jako karę.

strony pracodawcy, nowego pracodawcy,relokacji pracowników,znalezieniu pracy,innego miasta,przypadku długotrwałej relokacji

Czym jest relokacja? Jakie ma znaczenie dla pracowników i pracodawców? Czy pracownik może zostać poddany relokacji mimo braku zgody? Sprawdzamy.

Relokacja pracowników — definicja

Relokacja pracowników to zazwyczaj długotrwałe lub trwałe przeniesienie pracownika z jego obecnej pracy do innego miejsca pracy, które może być w innej miejscowości lub kraju. Istotne jest jednak, że relokacja pracownika nie ogranicza się tylko do zmiany geograficznego miejsca wykonywania pracy, ale może również oznaczać zmianę podmiotu zatrudniającego – może to nastąpić zarówno w ramach struktury organizacyjnej tego samego pracodawcy, jak i jako forma przeniesienia do innego pracodawcy.
Należy odróżnić relokację pracowniczą od krótkotrwałych delegacji służbowych, które zawsze są czasowe i ograniczają się do działań w ramach struktury organizacyjnej tego samego pracodawcy. Delegacja służbowa jest także obowiązkiem pracownika, który zawsze musi się podporządkować na podstawie polecenia służbowego. W przypadku relokacji sytuacja wygląda inaczej.

Kiedy relokację pracowników można uznać za korzystną dla pracodawcy?

Dokonanie relokacji pracownika jest korzystne dla pracodawcy w różnych sytuacjach. Jedną z częstszych przyczyn relokacji pracowniczej jest zaawansowany etap rozwoju przedsiębiorstwa, w którym tworzy się nowe oddziały i filie, zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzięki relokacji pracodawca może pozyskać wykwalifikowaną kadrę z dotychczasowego miejsca prowadzenia działalności, co umożliwia efektywne wsparcie nowo powstających oddziałów.

Kolejnym powodem relokacji może być potrzeba wsparcia istniejącego oddziału lub filii wyspecjalizowaną kadrą pracowniczą, szczególnie gdy długo nie udało się znaleźć odpowiedniego specjalisty. Przeniesienie pracownika z jednego miejsca pracy do drugiego może być tymczasowe i służy podszkoleniu nowego zespołu.

stronie zatrudnionego leżą przyczyny,uzasadnione potrzeby pracodawcy,kwalifikacjom pracownika,

Inną sytuacją, w której relokacja staje się korzystna dla pracodawcy, jest konieczność wykonania konkretnego zadania w innym miejscu z przyczyn ekonomicznych. W takim przypadku relokacja pracownika może być bardziej opłacalna niż zatrudnienie nowego pracownika na czas wykonywania zadania.

Wszystkie te czynniki czynią relokację pracowniczą użytecznym narzędziem dla pracodawcy w efektywnym zarządzaniu kadrą i rozwijaniu działalności firmy.

Zdobądź nowych klientów! Zamów bazę danych firm już dziś!

Korzyści dla pracownika

W większości przypadków relokacja przynosi korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Można śmiało stwierdzić, że celem procedury relokacji pracowniczej jest właśnie osiągnięcie tego efektu. Niemniej jednak ważny jest fakt, że skuteczność i pozytywny przebieg tego procesu zależą głównie od zaangażowania i dobrej woli pracodawcy.

Bez wątpienia, nieodzownym elementem związanym z relokacją jest potrzeba odnalezienia się pracownika w nowym środowisku służbowym. W jaki sposób ten proces przebiega, w dużej mierze zależy od zaangażowania pracodawcy. Ważne jest, aby pracownik, który zostaje przeniesiony, miał poczucie, że relokacja nie jest formą „kary”, ale może przynieść mu wymierne korzyści. To poczucie znacząco wpływa na jego decyzję dotyczącą wyrażenia zgody na relokację. Dlatego też sposób, w jaki relokacja jest przeprowadzana, ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie oczekiwanych, pozytywnych efektów dla pracodawcy, a to z kolei wyznacza postawę, jaką powinien przyjąć pracodawca podczas negocjacji z pracownikiem.

Konsekwencją zastosowania procedury relokacji jest równomierne rozwijanie działalności przez pracodawcę, a w nowym miejscu prowadzenia działalności, od samego początku, korzystanie z wysoce wyspecjalizowanego personelu. Z kolei pracownik często ma możliwość awansu w hierarchii firmy, dalszego rozwoju zawodowego i otrzymania wyższego wynagrodzenia. W przypadku, gdy do relokacji dochodzi w wyniku obopólnego porozumienia, pracownik ma możliwość negocjowania zmiany szczegółowych warunków pracy i płacy na korzystniejsze dla niego. Wiele z tych korzyści może obejmować całkowite lub częściowe pokrycie kosztów wynajmu mieszkania przez pracodawcę w czasie trwania relokacji, dodatkowe świadczenia dla rodziny pracownika, dostęp do dodatkowych szkoleń, wsparcie w przeprowadzce pracownika i jego rodziny, załatwienie formalności związanych z wyjazdem za granicę, możliwość korzystania z samochodu służbowego (oraz ustalenie warunków korzystania z niego także do celów prywatnych) i wiele innych.

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku relokacji do innego państwa Unii Europejskiej, unijne przepisy przyznają relokowanemu pracownikowi dodatkowe uprawnienia, które pracodawca musi zagwarantować bezwzględnie.

miejsca zamieszkania,znalezieniu mieszkania,prawnego punktu widzenia,strony pracownika,strony pracownika

Czy pracodawca może przenieść pracownika w inne miejsce bez jego zgody?

Pracownik nie może zostać poddany relokacji bez jego zgody. W przypadku, gdy pracownik nie wyraża zgody na relokację, pracodawca może być zmuszony do wystosowania wypowiedzenia zmieniającego. Jest to dokument, który wprowadza nowe warunki zatrudnienia. Jeżeli pracownik nie akceptuje tych zmian, musi dostarczyć odpowiednie oświadczenie o odrzuceniu oferowanych zmian warunków zatrudnienia.

Konieczne jest, aby oświadczenie dotarło do pracodawcy przed upływem połowy okresu wypowiedzenia. Jeśli pracownik nie złoży oświadczenia lub dostarczy je po tym terminie, uznaje się to za akceptację zmian zawartych w wypowiedzeniu zmieniającym. Jeśli jednak pracownik dostarczy dokument, w którym potwierdza brak zgody na zmiany w umowie, a termin wypowiedzenia minie, to stosunek pracy zostaje zakończony.

Podsumowanie

Relokacja pracowników najczęściej występuje, gdy pracodawca potrzebuje przenieść pracownika do innej lokalizacji firmy — zarówno w kraju, jak i za granicą — z powodu rozwoju biznesu. Jednak pojęcie relokacji może również odnosić się do zmiany stanowiska pracy lub tymczasowego „wypożyczenia” pracownika innemu pracodawcy. Pracownik może także sam ubiegać się o przeniesienie. W idealnej sytuacji relokacja odbywa się za obopólnym porozumieniem, ale w uzasadnionych przypadkach pracodawca ma prawo zastosować wypowiedzenie zmieniające.

Artykuł zawiera autopromocję.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies