Katalog produktów i usług — niezbędnik każdego przedsiębiorcy
Działania marketingowe są ważną częścią działalności przedsiębiorców w celu reklamowania swoich produktów i usług, przedstawienia klientom oferty i zdobywania nowych klientów. Firmy stosują różne formy działań w celu realizacji planów i zwiększania sprzedaży. Ważnym kanałem komunikacji z klientem jest Internet. Są to np. prezentacje na stronach www, w mediach społecznościowych. Jak skutecznie dotrzeć do potencjalnego klienta? Czym jest katalog produktów i usług? Jakie produkty i usługi można prezentować w katalogu produktów i usług? Na te i inne pytania, odpowiedź znajdziesz w artykule.
Przeczytaj także: Kosze prezentowe dla pracowników na Boże Narodzenie – zamów już teraz!
Czym jest katalog produktów i usług?
Katalog produktów i usług to zbiór oferowanych produktów i usług firmy, które są lub będą sprzedawane. Katalog może dotyczyć wyłącznie produktów, usług lub obu w zależności od oferty danej firmy. Pozwala klientom na zapoznanie się z ofertą. Katalog może być udostępniony na wiele sposobów. Firma prezentuje w katalogu swoje produkty i usługi np. na stronie internetowej lub w postaci papierowej, drukowanej. Ze względu na koszty katalogi coraz częściej są tworzone w formie cyfrowej a nie papierowej. Ze względu na przekazywane wartości katalog produktów i usług wpływa na rozpoznawalność i utrwalenie marki.
Katalog produktów i usług jest praktycznie zbędny w sklepach internetowych. Pozwala klientom, aby dokładnie poznali produkty lub usługi firmy ze względu na specyfikę takich sklepów.
Katalog produktów i usług powinien zainteresować klienta produktami, sprawić, by zapadły one w jego pamięci i zdecydował się ich na zakup. Katalogi produktów oprócz funkcji marketingowej często spełniają również funkcję estetyczną i poznawczą. Dobry katalog produktowy powinien być pełny ciekawych treści i pięknych zdjęć. Produkty muszą przykuć uwagę klienta. Katalog pozwala na poznanie oferty, jednocześnie na oszczędność czasu klienta (sortowanie produktów lub odpowiednia zakładka w katalogu).
Elementy katalogu produktów i usług
Katalog produktów i usług powinien być profesjonalnie opracowany, przemyślany. Musi być atrakcyjny, gdyż obecnie klienci mają tak duży wybór, że należy ich zachęcić i przekonać do naszych produktów czy usług. Aby stworzyć funkcjonalny, ciekawy katalog należy określić cel jaki ma być osiągnięty, określić grupę docelową. Pozwoli to na dobranie odpowiednich treści i środków, które będą najlepsze do osiągnięcia celu.
Układ katalogu powinien być zaprojektowany tak, aby klient mógł łatwo i szybko znaleźć produkt lub usługę i szybko podjąć decyzję o zakupie. Katalog powinien zawierać najważniejsze informacje o firmie, zdjęcia lub filmy promujące, opisujące produkty oraz niezbędne treści.
Zalety katalogu produktów i usług
Korzyści firmy, która prezentuje swoją ofertę w katalogu produktów i usług:
-
zwiększenie zasięgu i możliwości dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów;
-
możliwość szybszego wprowadzenia nowego produktu na rynek - szczególnie w sklepie internetowym;
-
zmniejszenie kosztów marketingowych w przypadku katalogu online, to ważne narzędzie SEO;
-
są ważnym elementem komunikacji z klientem i reklamy produktu oraz samej firmy.
Katalog firm
Ciekawą opcją dotarcia do klienta są katalogi firm (bazy firm). Pozwala to klientowi na szybkie i skuteczne dotarcie do firmy według założonych kryteriów, np. oferowanych produktów lub usług, lokalizacji firmy. Umożliwia potencjalnemu klientowi lub użytkownikowi wyszukiwanie aktywnych podmiotów w zależności od prowadzonej działalności i lokalizacji. Jest to narzędzie, które firmy mogą wykorzystać do promocji w skali regionalnej lub ogólnokrajowej.
Podsumowując katalogi produktów i usług oraz katalogi firm to nowoczesne i skuteczne narzędzie dla każdego przedsiębiorcy. Pozwala w szybki sposób dotrzeć do szerokiego kręgu potencjalnych klientów oraz kreować korzystny wizerunek firmy.