Data publikacji: 2023-11-28
Link sponsorowany

Jak budować trwałe relacje z klientami?

Rad na temat jak zbudować trwałe i pozytywne dobre relacje z klientami znajdziecie sporo. Bardzo trudno je wszystkie wymienić. Uzależnione są od bardzo wielu czynników takich jak: sposób sprzedaży, branża, oferowany produkt czy usługa. Ogromne znaczenie ma również strategia marketingowa, jaką przyjęła firma itp. Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, jak ważny jest dobry kontakt z kontrahentami. Prawidłowo dopasowany proces musi być dobrany do specyfiki klienta. Musi wychodzić naprzód jego potrzebom i zainteresowaniom. Ważne jest dostosowanie oferty do oczekiwań klienta. Budowanie relacji z klientem to również miła i profesjonalna obsługa.

W każdej firmie, gdzie zależy na zwiększeniu sprzedaży, a co za tym idzie zysków, powinno zależeć na zdobywaniu nowych klientów. Istotne jest również pozyskanie nabywców stałych i lojalnych. Nie będzie to możliwe bez nawiązania między firmą a konsumentami długotrwałych relacji, opartych na wzajemnym zaufaniu. César Ritz, który założył legendarny hotel Ritz w Paryżu nazywany „królem hotelarzy” w 1908 roku, powiedział: „Le client n'a jamais tort” – czyli „Klient nigdy się nie myli”. Przez wiele lat to powiedzenie ewoluowało i teraz jest bardziej znane jako „klient ma zawsze rację.” Zadowolony klient poleci firmę jednej osobie, to jest tzw. marketing szemrany, natomiast jeden niezadowolony potrafi odstraszyć dziesięciu kolejnych.

W związku z tym w marketingu relacji wartość produktu lub usługi nie tworzona nie tyle dla niego, co wspólnie z nim

Czytaj też: Chcesz otworzyć swoją firmę na międzynarodową działalność? Zadbaj o te aspekty!

Formy budowania relacji z potencjalnym klientem są bardzo różne, my postaramy się zaprezentować te najważniejsze. Jak budować długotrwałe, dobre relacje z klientem i odnosić sukces? Jaki jest klucz w budowaniu relacji z klientem? Co jest najważniejsze w budowaniu relacji z klientem? Na te oraz wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w naszym artykule do przeczytania, którego serdecznie zapraszamy.

Pierwszy kontakt z klientem

Nieustanne pozyskiwanie nowych odbiorców, skuteczne budowanie pozytywnych relacji z klientem oraz poziom obsługi konsumenta leży w interesie każdej firmy. Jak dbać o zdobycie i utrzymanie klienta? Budowanie z konsumentami długotrwałych relacji jest czasochłonny, dlatego tak ważne jest pozytywne pierwsze wrażenie. Jest to klucz do budowania długotrwałych relacji z klientem. Od niego w dużej mierze zależy późniejszy kontakt lub jego brak. Przede wszystkim – każdy klient lubi być dobrze i profesjonalnie obsługiwany. Dlatego przed pierwszą rozmową telefoniczną z klientem, spotkaniem czy wysłaniem pierwszego e-maila, przygotuj sobie plan np. jakie są wady i zalety usługi lub produktu przez ciebie oferowanego. As w rękawie — powinieneś mieć niezbite argumenty, pozwolą przekonać odbiorcę o zaletach korzystania z oferty. Nie należy być nachalnym, taka postawa na pewno nie ułatwia budowania długofalowych relacji z klientem. Spróbuj zbudować nieformalne relacje – nie przeznaczaj całego czasu na prezentację oferty. Porozmawiaj z klientem tak po prostu na temat kompletnie niezwiązany z prezentowaną przez ciebie ofertą. To pozytywnie wpłynie na proces budowania relacji. Sprawi to, że druga strona zobaczy w Tobie kogoś więcej niż tylko sprzedawcę. Takie podejście ma kluczowe znaczenie w budowaniu relacji i sprawi, że zdobędziesz lojalność i zaufanie klientów.

Czym jest marketing relacji?

Podstawa marketingu większości biznesów to marketing relacji. Zbudowanie trwałych relacji z klientami to jedno, ale trwałe utrzymywanie dobrych relacji z nim to druga strona medalu. Budowanie dobrych relacji osobistych z klientami jest bardzo ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. Dlatego przedsiębiorcy coraz częściej w budowaniu długotrwałych relacji z klientami wykorzystują tzw. marketing relacji. To najprostszy sposób na zdobycie nowych nabywców. Ten rodzaj marketingu odpowiada za trwałą komunikację z każdym klientem na tematy, które związane są z działalnością firmy lub jej produktami oraz usługami. Czasem zdarza się tak, iż niektórzy przedsiębiorcy bardziej koncentrują się na zdobywaniu nowych klientów, nie do końca jest to właściwa polityka budowania relacji z klientem. Większości firm twierdzi, iż utrzymanie obecnych klientów i budowanie trwałych relacji z konsumentem jest znacznie bardziej opłacalne niż pozyskiwanie nowych odbiorców. Budowanie relacji z klientem w praktyce sprowadza się w połączeniu trzech obszarów strategicznych:

  • obsługi klienta,

  • jakości produktu,

  • marketingu.

budować relacje

Obsługa posprzedażowa

Jeśli chcemy, aby proces sprzedażowy odniósł zakładany cel, a w dodatku chcemy, aby klient czuł się usatysfakcjonowany ze zrealizowanego zakupu, powinniśmy na każdym etapie sprzedaży zapewnić wysoką jakość po zakończeniu transakcji, czyli obsługi posprzedażowej. Dlatego w budowaniu dobrych relacji warto zadbać o kontakt z klientem tuż po zakończeniu transakcji, celem zbudowania lojalności i zaufania do marki.

  • Klient powinien otrzymać od Ciebie kompleksowe informacje na temat zawartej transakcji, sposobie płatności, wysyłki produktu oraz możliwości zwrotu towaru, oraz tym, jak może dokonać reklamacji i zwrotu. Taką informację możesz wysłać mailem.

  • Monitorowanie systemu zamówienia – klient powinien mieć możliwość sprawdzenia, gdzie w danym momencie jest jego przesyłka.

  • Błyskawiczna reakcja na negatywne odczucia ze strony klienta – jeżeli w trakcie transakcji wystąpi problem, musisz natychmiastowo się o nim dowiedzieć odpowiednio do danej sytuacji reagować.

Budowanie relacji z klientem — szkolenie

Takie szkolenie jest dla osób, które chcą:

  • Być profesjonalistą w obsłudze klienta.

  • Zrozumieć potrzeby klientów i umiejętnie dobierać produkty oraz usługi.

  • Rozpoznawać typy zachowania klienta i dostosować je do sposobu rozmowy.

  • Umiejętnie prowadzić rozmowę z klientem, tak aby przyniosła zakładany efekt

  • Mieć sporo stałych klientów, którzy obdarzą Cię zaufaniem i docenią Twoją jakość obsługi klienta.

  • Zachować się profesjonalnie podczas rozmowy i zadbać o pozytywny wizerunek firmy, w przypadku gdy zaskoczy Cię trudny klient.

  • Mówić klientowi NIE, przy okazji nie tracąc jego przychylności w procesie budowania długoterminowych relacji.

  • Czerpać satysfakcję z sukcesów w obsłudze klienta.

Takie szkolenie w szczególności zalecamy:

  • Sprzedawcom, handlowcom.

  • Pracownikom biura obsługi klienta, helpdesk oraz call center.

  • Urzędnikom, którzy mają kontakt z interesantem.

  • Pracownikom recepcji.

  • Pracownikom gastronomii.

  • Właścicielom małych biznesów usługowych i handlowych.

Dobre praktyki budowania długotrwałych relacji z klientami

  • Potęga słów: dziękuję i przepraszam.

  • Budujmy nieformalne relacje z klientami.

  • Próbuj docierać do klientów nietypowymi kanałami.

  • Mów językiem korzyści.

  • Bądź elastyczny, feruj pomoc i pamiętaj o uśmiechu.

  • Nie bój się przepraszać.

  • Bądź dumny/na z twoich sukcesów, ale i pamiętaj o skromności.

  • Utrzymuj relacje z klientami nawet po zakończeniu transakcji.

poziom obsługi konsumenta w wielu polskich firmach wciąż pozostawia wiele do życzenia

Podsumowanie

Jakość obsługi klienta w wielu polskich firmach nadal pozostawia wiele do życzenia. Bardzo ważne jest inwestowanie w szkolenie personelu między innymi z zakresu kontaktu jak i profesjonalnej obsługi klienta. Nikt nie lubi rozmawiać z nieuprzejmym konsultantem czy sprzedawcą. Nieprawidłowo obsłużony klient może odstraszyć innych potencjalnych konsumentów od zrobienia zakupów w Twojej firmie. Natomiast rekomendacja zadowolonych osób to najtańszy sposób pozyskania nowych klientów. Budowanie długotrwałych relacji z klientem powinno być fundamentem każdej firmy. Zdobycie nowego klienta kosztuje sporo wysiłku, a jeszcze więcej pracy musimy włożyć, aby go przy sobie zatrzymać. Pamiętajmy też, aby budować relacje z konsumentem, warto postawić po zakończeniu transakcji na obsługę posprzedażową. Satysfakcja klienta to fundament trwałej i długotrwałej współpracy. Kiedy kupujący doświadczy profesjonalnej interakcji z firmą, jest bardziej skłonny wracać i polecać ją innym. Przedsiębiorcy muszą wypracować własny standard budowania relacji i zrozumienia potrzeb klienta. Jego oczekiwania i sam klient jest absolutnie najważniejszy. Klienci są świadomi i częściej zwracają uwagę na jakość obsługi. Warto budować relacje z klientem od pierwszego kontaktu i pomóc mu w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies