Data publikacji: 2024-02-28
Link sponsorowany

Fotografia produktowa — jaką rolę odgrywa w promocji i sprzedaży produktów?

Wraz z rozwojem handlu elektronicznego umiejętne prezentowanie produktów w sklepach internetowych staje się nieodzownym elementem skutecznej promocji i sprzedaży — fotografia produktowa to nie tylko estetyczne ujęcia produktów, ale również potężne narzędzie, które wpływa na decyzje zakupowe konsumentów — zdjęcia dostarczają informacji, budują zaufanie i wzbudzają pożądanie.

fotografią produktową, podsumowanie fotografia produktowa

Dlaczego fotografia produktowa jest tak istotna i w jaki sposób wpływa na decyzje zakupowe klientów?

Czym jest fotografia produktowa?

Fotografia produktowa stanowi rodzaj marketingu wizualnego, zajmuje się przedstawieniem towaru w taki sposób, aby był atrakcyjny dla klienta, a także zgodny z wymaganiami stron internetowych. Jej celem jest podkreślenie wszystkich najważniejszych cech danego produktu i przedstawienie go w jak najbardziej atrakcyjny sposób — zdjęcie to pierwsza rzecz, na którą zwraca uwagę konsument, podejmując decyzję o zakupie produktu. Nawet najlepszy opis nie zachęci go do zakupu, jeśli zdjęcie jest złej jakości.

Profesjonalne, wysokiej jakości zdjęcia produktów wykorzystywane są do sprzedaży i promocji — służą do pokazania produktów na stronach sklepów internetowych lub w różnych materiałach marketingowych, takich jak ulotki, plakaty, banery czy reklamy online, jak również w mediach społecznościowych. Zdjęcia produktowe muszą być nie tylko szczegółowe, ale także w sposób estetyczny prezentować cały asortyment.

Rodzaje fotografii produktowej

To obszar fotografii, który stale ewoluuje, a twórcy stale eksperymentują z nowymi, coraz bardziej kreatywnymi rozwiązaniami, możemy wyodrębnić kilka typów w zależności od jej przeznaczenia. Oto kilka najpopularniejszych rodzajów fotografii produktowej.

Zdjęcia typu duch

Zdjęcia na manekinach stały się ostatnio bardzo popularnym sposobem przedstawiania ubrań — widzimy je codziennie na stronach oraz w katalogach firm odzieżowych, stopniowo zastępują tradycyjne zdjęcia wykonywane na modelkach.

W odróżnieniu od tradycyjnych zdjęć na manekinie czy modelu, na takich fotografiach nie widzimy sylwetki, a jedynie sam produkt, co daje efek trójwymiarowości i lekkości. Eliminuje to również rozpraszający czynnik ludzki. Pozy modeli czasem mogą wydawać się zbyt sztywne i nienaturalne, natomiast zbyt swobodne mogą przedstawiać fotografowane elementy garderoby w sposób mało precyzyjny lub nadmiernie "artystyczny".

Zdjęcia packshot

To rodzaj fotografii produktowej, która koncentruje się na precyzyjnym ukazaniu produktu bez dodatkowych elementów tła czy kontekstu. Celem tego rodzaju zdjęć jest dokładne i wyraźne przedstawienie detali produktu — zdjęcia robione są zazwyczaj na neutralnym/białym tle, co sprawia, że produkt jest na pierwszym planie, a tło nie rozprasza uwagi konsumenta. Fotografie packshot są wykorzystywane w e-commerce, katalogach produktów, a także w reklamach, gdzie istotne jest klarowne przedstawienie samego produktu bez dodatkowych elementów otoczenia.

Still life

Fotografia still life to umiejętność prezentowania codziennych przedmiotów w nietypowy i kreatywny sposób. Odpowiednie ujęcie może nadać zwykłym produktom atrakcyjny charakter. Osiągnięcie tego wymaga od artysty pomysłowości, która nadaje zwykłym obiektom wyjątkowy charakter, przyciągający uwagę widza. Zdjęciu tego typu są wykorzystywane głównie w kampaniach reklamowych.

zdjęć produktowych, przygotowanie produktu

Fotografia reklamowa

Fotografia reklamowa, podobnie jak fotografia packshot, skupia się na produktach, ale różni się od niej brakiem konieczności wiernego przedstawienia fotografowanego produktu. Cechuje ją silny przekaz emocjonalny, którego celem jest wpływanie na decyzje konsumentów, np. zachęcanie ich do zakupu danego produktu.

Dlaczego fotografia produktowa jest ważna?

Fotografia produktowa stanowi pierwszy kontakt klienta z produktem, kształtuje pierwsze wrażenie, co w przypadku np. sprzedaży internetowej jest podstawą sukcesu. Jakość zdjęć ma istotny wpływ na pierwsze wrażenie — ciekawe portfolio nie tylko przyciąga uwagę, ale także zachęca do dłuższego przyglądania się ofercie. Zdjęcia produktów pozwalają klientom lepiej zrozumieć, jak produkt wygląda i jakie ma cechy. Rodzaj, jakość i ilość fotografii w dużym stopniu decyduje o tym, czy klient podejmie decyzje o zakupie.

Jaka jest rola fotografii produktowej w marketingu?

Zdjęcia produktów są niezbędne — pomagają klientom w podejmowaniu decyzji o zakupie, ponieważ osoby, które robią zakupy online, nie mają możliwości fizycznego dotknięcia produktu ani sprawdzenia go przed zakupem.

Fotografia produktowa jest jednym z najpotężniejszych narzędzi e-commerce, pozwalającym pozyskać nowych klientów, zwiększyć sprzedaż i współczynniki konwersji. W jaki sposób fotografia produktowa pomaga promować marki?

Obrazy mówią głośniej niż słowa!

"Obraz jest wart tysiąca słów" — w kontekście marketingu cyfrowego, wartość ta może być jeszcze większa. W cyfrowym świecie, w którym żyjemy, posiadanie wysokiej jakości zdjęć produktów, zwłaszcza do celów e-commerce jest niezbędne. Właściwe podejście do fotografii produktowej ma kluczowe znaczenie — może zadecydować o tym, czy konsument kliknie przycisk „kup”, czy też opuści stronę. Treść wizualna jest niewątpliwie jednym z najważniejszych aspektów projektowania stron internetowych i marketingu w ogóle — dla konsumenta dobre zdjęcie jest ważniejsze niż opis produktu.

Pierwsze wrażenie

Celem fotografii produktowej jest stworzenie korzystnego pierwszego wrażenia — konsument obejrzy zdjęcie produktu, zanim sięgnie po jego opis lub sprawdzi cenę, dlatego musi ono pozostawić w ich pamięci trwałe, pozytywne wrażenie. Powinno sprawić, że konsument będzie chciał sięgnąć po produkt.

Relacje z klientami

Profesjonalnie wykonane zdjęcia, które podkreślą najważniejsze i wyróżniające cechy danego produktu, budują pozytywne relacje z konsumentami, pokazują, że mamy do czynienia z wiarygodną, profesjonalną, cenioną, kreatywną i innowacyjną firmą oferującą produkty wysokiej jakości. Fotografia produktowa zaspokaja jednocześnie potrzeby kupującego i sprzedającego — przyciąga konsumentów atrakcyjną stylistyką, jednocześnie przedstawiając produkty dokładnie i realistycznie.

fotografowaniu produktów, fotografowany przedmiot

Wyższy współczynnik konwersji

Atrakcyjna prezentacja produktu w sieci może wpłynąć korzystnie na wyniki sprzedaży online, współczynniki konwersji i ogólny współczynnik zaangażowania w mediach społecznościowych.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies