Data publikacji: 2024-04-02
Artykuł sponsorowany

Definiowanie brandu: kluczowe elementy i ich znaczenie

Brand to obraz, jaki jest zbudowany w głowie klientów na temat Twojej marki, firmy czy produktu. Dlatego dobrze jest aktywnie zadbać o to, aby ten obraz zbudować w świadomy sposób, zanim rynek zrobi to za Ciebie. Dzięki temu będziesz mieć wpływ na to, jak marka jest przez klientów postrzegana. Warto podejść do tematu strategicznie i z określoną intencją.

zdjęcie główne

Elementy marki

Budowanie rozpoznawalnej marki to długotrwały i ciągły proces, który wymaga konsekwentnych działań i warto podejść do tego strategicznie. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie grupy odbiorców, do których marka będzie kierować swoje produkty lub usługi. A następnie zadbanie o najważniejsze elementy, które tworzą brand i ich spójność.

Najważniejsze elementy marki to:

  • nazwa - to podstawa budowania tożsamości marki - świetnie kiedy odzwierciedla esencję marki i jej wartości

  • logo - reprezentuje markę od strony wizualnej, dobrze zaprojektowane wskazuje na propozycję wartości marki

  • system komunikacji pomiędzy marką a klientem - działa jak pomost zmniejszający dystans i budujący lojalność i zaangażowanie wobec marki. Klienci utożsamiają się z marką stale będąc z nią w kontakcie i funkcjonując w środowisku, które marka kreuje.

  • slogan marki - krótkie hasło, które w punkt trafia w sedno, co marka oferuje i za czym stoi. Łatwe do zapamiętania i wyraziste skutecznie zwiększa rozpoznawalność marki

  • misja marki - jak marka chce zmieniać świat na lepsze. Co poza zarabianiem jest motywacją do działania i rozwijania marki

  • strategia marki - cel, do jakiego marka dąży, co pragnie osiągnąć

Typy marek

Marki różnią się w zależności od tego, jaki podmiot reprezentują.

  • marki korporacyjne - w tym przypadku mówimy o procesie budowy i zarządzaniu brandem korporacji jako całości. Celem jest stworzenie jednolitego, spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, który buduje zaufanie, reputację, lojalność wśród klientów i partnerów biznesowych

  • marki osobiste - w przypadku marki osobistej mówimy o świadomej kreacji wizerunku konkretnej osoby. Najważniejsze jest budowanie marki autentycznej, w oparciu o wartości i konkretne umiejętności eksperckie. Takie podejście szybko przekłada się na wzrost zaufania

  • marki produktowe - Marka produktowa ma na celu wyróżnić dany produkt od innych na rynku. Może to zrobić poprzez nadanie mu unikalnej nazwy lub użycie wyróżniającego symbolu identyfikowania produktu. Silne marki produktowe oparte są na solidnej reputacji zbudowanej dzięki cechom produktu, które powodują, że jest on postrzegany jako doskonałej jakości. Można to uzyskać poprzez zastosowanie jakościowych materiałów lub wyrazisty design.

zdjęcie 1

Znaczenie marki

Zadaniem marki jest stworzenie unikalnej tożsamości. Po co? Aby klient łatwo rozpoznał markę w tłumie innych i kupił oferowane przez nią produkty czy usługi. Marka ma znaczenie, bo buduje lojalność klientów. Obiecuje konkretne rozwiązania - szybkie i skuteczne pozbycie się bólu klienta. Zdjęcie mu z głowy problemu. Poprawę jego życia na lepsze. Marka pomaga zbudować silną więź emocjonalną z klientem, a dzieje się to za sprawą treści, które przekazuje i wartości z którymi klient się generalnie zgadza i utożsamia.

Sposoby budowy marki

Aby zbudować silną i rozpoznawalną markę warto działać strategicznie. Efektem przemyślanych i odpowiednio zaplanowanych działań jest wykreowanie pozytywnego wizerunku marki u odbiorców. W Kodzie Marki pomagamy zbudować strategię rozwoju marki, na którą składa się:

  • zdefiniowanie wizji, misji, wartości marki, aby wyznaczyć kierunek działań rozwoju marki

  • wyznaczenie celu, do jakiego marka dąży

  • określenie jaka głębsza przyczyna stoi za tym, że chcesz rozwijać markę

  • rozpoznanie grupy docelowej, zrozumienie co stanowi ból klienta, jaki ma problem, jakie zachowania nim kierują aby dostosować swoje rozwiązania i usługi do potrzeb klientów

  • sprawdzenie w jakim kontekście działa marka i czym różni się od innych podobnych w branży

  • określenie jak firma postrzegana jest przez klientów - jak klient “doświadcza” markę.

  • kreacja spójnego wizerunku marki - aby zbudować rozpoznawalność dzięki spójnej identyfikacji wizualnej

  • zbudowanie jasnego i zrozumiałego komunikat marki

Dodatkowo markę buduje się poprzez:

  • dbanie o jakość produktów i usług, co wzmacnia zaufanie klientów

  • aktywne działania marketingowe zwiększające świadomośc marki i pomagające docierać do nowych grup klientów

  • monitorowanie i reagowanie na opinie - dopilnowanie, by zadowolony klient wystawił opinię i aktywne reagowanie na wszelkie pojawiające się opinie na temat marki

  • ciągłe śledzenie trendów i adaptowanie się do zmieniających się warunków na rynku.

Rozpoznanie grupy docelowej

Rozpoznanie grupy docelowej to ważny etap zbierania niezbędnych danych do budowania marki. Właściwe zdefiniowanie charakterystyki odbiorców pozwala zbudować ofertę produktową która najlepiej wpisuje się w potrzeby klientów. Często na tym etapie marki koncentrują się na analizie demograficznej i definiują grupę docelową na podstawie wieku, płci, dochodu, stylu życiu. To może okazać się stanowczo za mało. Dużo ważniejsze są behawioralne czy psychograficzne. Bo pozwalają zrozumieć głębszą intencję klienta jaka stoi za wyborem naszej marki. Przykładowo klienci szybciej podejmą decyzję zakupową kierując się ucieczką od konkretnego bólu niż zadbaniem o poprawę samopoczucia czy przyjemności.

Konsekwentna komunikacja

Mówiąc o konsekwencji w komunikacji mam na myśli proces utrzymania jednolitego tonu, stylu i przekazu podczas każdego kontaktu z klientami, niezależnie od tego, o jaką platformę marketingową chodzi. Spójna oprawa wizualna w grafikach czy wideo, treści w tym samym stylu powoduje wzrost zaufania i wiarygodności marki. Marka może w efektywny sposób przekazywać swoje wartości, cele, prezentować ofertę i trafiać do klientów gotowych na zakup.

Budowanie doświadczeń klientów

Równie ważne jest zadbanie o to, jak klient będzie postrzegał markę. Pierwszym krokiem, by zbudować pozytywny obraz o naszej marce jest zrozumienie potrzeb klienta i dostosowanie oferty do ich zaspokojenia. Kluczowym elementem jest obsługa klienta - chodzi tu zarówno o zwykłą ludzką uprzejmość, jak i czas reakcji. Na każdym etapie interakcji z klientem kreujesz w ich głowie pewien obraz, który będą mieć na temat Twojej marki, firmy czy produktu.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies