Data publikacji: 2022-09-29
Link sponsorowany

Concierge — asystent do zadań specjalnych. Na czym polega jego praca?

Niegdyś, przedstawiciel tej profesji pełnił rolę stróża i troskliwego opiekuna gospodarstwa domowego. W XX wieku concierge pracował w luksusowych hotelach, gdzie załatwiał różne sprawy dla gości, jak na przykład rezerwacja stolika w restauracji czy biletu do teatru. Znaczenie i obowiązki konsjerża zmieniały się z biegiem czasu. Współczesny concierge występuje często w roli osobistego asystenta, pozwalającego realizować marzenia zamożnego klienta wykonując prawie każde zadanie dla menedżerów najwyższego szczebla, klientów VIP banków i hoteli, supergwiazd lub każdego, kto ma wystarczająco dużo pieniędzy, aby zlecić im swoją pracę.

utrzymanie palących, obsługa concierge, pośrednictwem internetu

Czytaj też: Rusztowania przejezdne – charakterystyka i zastosowanie

Czym są obecnie usługi concierge i kto może z nich korzystać? Wyjaśniamy!

Concierge — strażnik kluczy. Jak powstał ten zawód?

Concierge (termin ten po francusku oznacza dosłownie dozorcę) to profesja, która istniała już w średniowieczu. Do głównych obowiązków zamkowego dozorcy należało pilnowanie, czy świece stale się palą — ktoś musiał być za to odpowiedzialny, by mieszkańcy mogli normalnie funkcjonować po zmierzchu.

Z czasem concierge zyskał nowy obowiązek — trzymał klucze do zamkowych pomieszczeń i dbał o to, by goście mieli wszystko, czego potrzebowali podczas pobytu.

Concierge był osobą, znającą wiele sekretów rodziny królewskiej — miał on dostęp do każdego zakątka zamku czy pałacu i najlepiej wiedział, co dzieje się w zamku.

W XIX wieku konsjerżów można już było spotkać w europejskich urzędach, pałacach, czy więzieniach. Ich zajęciem było przyjmowaniem przesyłek i poczty, utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach ogólnodostępnych, a także nadzór nad tym, kto i kiedy melduje się w budynku.

W 1929 roku we Francji powstało stowarzyszenie o nazwie Les Clefs d’Or (ang.The Golden Keys, czyli Złote klucze). Ma ono 4000 członków pracujących jako concierge w ponad 80 krajach na całym świecie.

Kim więc jest konsjerż?

Ogólnie rzecz biorąc, concierge (pol. konsjerż) pełni funkcję osobistego asystenta dla gości. Jego celem jest podniesienie prestiżu danego miejsca, jednocześnie zapewniając gościom wygodę i pomoc w wielu różnych kwestiach, aby odciążyć ich w możliwie najszerszym zakresie.

Rola concierge ma na celu usprawnienie podróży i podniesienie standardu obsługi gości ponad przeciętny poziom. W przeciwieństwie do recepcjonisty concierge jest w stanie spełnić wszystkie nietypowe życzenia zapracowanych klientów, często dzięki swoim kontaktom i umiejętnościom.

W dzisiejszych czasach konsjerż służy swoim klientom w załatwianiu spraw trudnych lub codziennych, na które brakuje im czasu. Taka osoba powinna posiadać rozległą sieć kontaktów, by efektywnie i szybko wykonywać zadania, które wydają się być niemożliwe do zrealizowania.

Praca w tym zawodzie skupia się głównie na luksusowych hotelach, choć niekiedy zdarza się również zatrudnienie na tym stanowisku w instytucjach finansowych, w bankach, gdzie obsługują najważniejszych klientów. Concierge może także podjąć pracę w ekskluzywnych budynkach mieszkalnych.

Jakie są obowiązki konsjerża?

W branży hotelarskiej — concierge jest odpowiedzialny za zapewnienie różnego rodzaju usług dla gości hotelowych, zapewnienie rozrywki, witanie gości. Usługi konsjerża obejmują między innymi rezerwacje miejsca w ulubionej restauracji czy biletów na wydarzenia, organizacja transportu, wycieczki turystyczne, polecanie gościom miejsc do zobaczenia i udzielanie informacji o lokalnych atrakcjach. Concierge służy jako punkt kontaktowy dla gości, pomaga im w spełnieniu ich różnorodnych życzeń.

wybranej restauracji, ramach usługi concierge, klientów prywatnych, jego usługi

W apartamentowcach lub budynkach mieszkalnych — w luksusowych apartamentowcach, ekskluzywnych kamienicach concierge pełni rolę zarządcy nieruchomości, świadczy też usługi w rodzaju ochrony, obsługi pralni, odbierania przesyłek, robienie zakupów, wyprowadzanie psa, odwożenie dzieci do szkoły, organizowania czyszczenia itp.

W firmach lub instytucjach — usługa concierge dostępna jest dla wybranych klientów, jej celem jest pomoc w organizacji ich życia zawodowego i osobistego. Usługi te obejmować mogą rezerwacje podróży, spotkań, organizację prezentacji lub szkoleń, a także pomoc w codziennych zadaniach, takich jak dostarczanie posiłków czy załatwianie drobnych spraw. W ramach ubezpieczeń nieruchomości, usługa concierge obejmuje pomoc hydraulika w razie pęknięcia rury.

Jaki jest idealny konsjerż?

Formalne wykształcenie w zawodzie concierge nie jest konieczne, chociaż na przykład ukończenie studiów z zakresu hotelarstwa może stanowić wartościową podstawę do przyszłej kariery.

Osoby zainteresowane pracą jako concierge powinny władać co najmniej jednym, a najlepiej kilkoma językami obcymi. Ważna jest również wiedza ogólna oraz orientacja w bieżących wydarzeniach. Do osiągnięcia sukcesu w tej profesji konieczne są również kultura osobista na wysokim poziomie, dobre maniery, odporność na stres, elastyczność oraz gotowość do pracy poza standardowymi godzinami

Istotna jest również zdolność prowadzenia rozmów z gośćmi i budowanie zaufania. Kluczowe są cechy takie jak dyskrecja, a także umiejętność skutecznej organizacji własnej pracy. Konsjerż powinien być osobą godną zaufania oraz lojalną.

Usługi concierge dla klientów banku

W rywalizacji o pieniądze i zainteresowanie klientów zamożnych zaangażowani są także bankowcy — concierge stał się istotnym elementem strategii marketingowej i narzędziem budowania lojalności w dziedzinie usług bankowych, dostępny jako dodatkowy benefit dla najbogatszych klientów.

Standardem w ramach bankowości prywatnej (private banking) jest indywidualne podejście do bogatych klientów. Walka o klienta o wysokim statusie toczy się teraz w obszarze dodatkowych usług. Jedną z takich usług jest właśnie concierge.

rzeczy niemożliwych, listu motywacyjnego, osoba zatrudniona

Banki zapewniają swoim najbogatszym klientom darmowy dostęp do usługi concierge, a w jej ramach można zlecić zorganizowanie lotu odrzutowcem wojskowym, zakupów ze stylistką, czy zapewnienie opieki domowym zwierzakom, rezerwację luksusowego jachtu czy limuzyny. Klienci VIP mogą także uczestniczyć w specjalnie organizowanych eventach.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies