Data publikacji: 2023-11-15

Seitan — mięso wegetarian. Czym jest wegańskie mięso?

Żyjemy w czasach, w których każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu zdaje sobie sprawę, że produkcja mięsa wiąże się z hodowlą i dużym cierpieniem zwierząt. Takie hodowle to również duże zanieczyszczenia środowiska i zużywanie dużych ilości wody, potrzebnej do pojenia zwierząt, jak również uprawę paszy potrzebnej do ich wyżywienia. Z tego właśnie powodu coraz więcej z nas podejmuje decyzję o rezygnacji ze spożywania mięsa. Niektórym bardzo trudno zrezygnować ze swoich przyzwyczajeń jak i z samego smaku mięsa. Dla tych właśnie osób dobrym rozwiązaniem może być glutenowy zamiennik białka, czyli seitan, który jest dobrym źródłem białka roślinnego.

Seitan ma porowatą powierzchnię więc bardzo przypomina strukturę tkanki mięśniowej - tak przynajmniej twierdzą osoby, które spożywają seitan.

Przeczytaj również: Flexitarianizm, czyli elastyczny wegetarianizm. Na czym polega taka dieta?

Seitan — co to dokładnie jest?

Seitan, zwany jest również glutenem pszenicznym lub mięsem pszennym. Jest produktem spożywczym wytworzonym z białka pszenicy, to popularny substytut mięsa w diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Pod wpływem wody gluten pęcznieje, a nawodnione cząsteczki glutenu tworzą bardzo elastyczną siatkę, która utrwala się w obróbce cieplnej. Taka siatka przypomina trochę strukturę tkanki mięśniowej. Seitan jako produkt diety bezmięsnej jest bardzo popularny w Japonii, Chinach, Korei oraz Rosji i bywa nazywany również chińskim mięsem czy mięsem Buddy.

Jak powstaje seitan?

Aby przygotować seitan, mąkę pszenną z pszenicy durum lub zwykłą mąkę pszenną zahartowuje się i odsącza w wodzie, co prowadzi do oddzielenia skrobi od glutenu. Po wypłukaniu skrobi pozostaje gumowata masa, którą można ugotować, upiec czy usmażyć. Seitan dzięki swojej konsystencji, przypominającej strukturę mięsa, jest popularnym zamiennikiem mięsa w potrawach wegetariańskich i wegańskich.

Seitan, jego wartości odżywcze i kalorie

Seitan jest bogatym źródłem białka roślinnego. Jego wartości odżywcze i kaloryczność zależą od sposobu jego przygotowania oraz proporcji dodatkowych składników.

Oto przybliżone wartości odżywcze seitanu (na 100 g):

  • Kalorie: Około 370 kcal

  • Białko: Około 75 g czystego białka

  • Węglowodany: Około 7-10 g

  • Tłuszcz: Około 1-2 g

  • Błonnik: Około 0-1 g

Wartości te mogą nieznacznie się różnić w zależności od producenta seitanu oraz dodatkowych składników, jakie są używane podczas jego produkcji. Seitan jest stosunkowo niskokalorycznym produktem, jednak jego zawartość białka jest dosyć znacząca. Oprócz tego, że seitan stanowi dobre źródło białka, zawiera również niewielkie ilości żelaza tłuszczu, węglowodanów oraz witamin z grupy B.

wegańskie mięso

Czy wegańskie białko jest zdrowe?

Gluten pszenny zawiera znaczną ilość białka, bo aż do 24,7%, co czyni go atrakcyjnym jako zamiennik mięsa, szczególnie dla dzieci, kobiet w ciąży oraz sportowców. Oprócz tego charakteryzuje się również niską zawartością tłuszczu — jedynie 2% i tego powodu stanowi wartościowy składnik wielu diet. Spożywanie glutenu pszennego może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu i poprawiać ogólne samopoczucie. W seitanie brak jest typowych zanieczyszczeń, takich jak hormony czy antybiotyki, które czasem znajdują się w mięsie hodowlanym. Dodatkowo seitan jest lekkostrawny, dzięki czemu nadaje się dla osób z delikatnym układem pokarmowym. To "chińskie mięso" ma również tę zaletę, że jego mięsna tekstura dobrze urozmaica roślinny jadłospis.

Przeciwwskazania do spożywania seitanu

Seitan — celiakia

Seitan jest produktem zrobionym z glutenowej mąki pszenicznej, nie jest więc zalecany dla osób chorujących na celiakię. Celiakia jest chorobą autoimmunologiczną, w której spożycie glutenu powoduje uszkodzenie jelita cienkiego, więc gluten, który jest głównym składnikiem seitanu, nie jest bezpieczny dla takich osób. Również w przypadku alergii na pszenicę spożywanie seitanu nie jest wskazane.

Seitan — nietolerancja glutenu

Nietolerancja glutenu to stan, w którym organizm reaguje nieprawidłowo na gluten – białko występujące w pszenicy, jęczmieniu, itp. Nietolerancja glutenu może prowadzić do różnych objawów, takich jak bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, zmęczenie, zmiany skórne lub bóle stawów. Spożywanie seitanu nie będzie więc zalecane u osób pozostających na diecie bezglutenowej.

Nietolerancja glutenu różni się od celiakii. Celiakia to autoimmunologiczna choroba, w której gluten prowadzi do uszkodzenia jelita cienkiego. Nietolerancja glutenu jest nadwrażliwością na gluten, czyli stanem, w którym gluten powoduje określone objawy, ale nie prowadzi do uszkodzenia jelita cienkiego, jak w przypadku celiaki.

Osoby z nietolerancją glutenu muszą unikać spożywania produktów zawierających gluten, czyli również seitanu. Mogą korzystać z alternatywnych produktów i składników, które są wolne od glutenu, takich jak: mąka kukurydziana, ryżowa, gryczana, produkty z soi czy ziemniaka, by uniknąć objawów niepożądanych spowodowanych spożywaniem glutenu. Produkty, takie jak seitan, które są wytwarzane z glutenu, są niewskazane dla osób z nietolerancją glutenu, ponieważ mogą prowokować wystąpienia u nich niepożądanych objawów.

hamburger, burger, barbeque, spożyciem seitan

W jaki sposób można zdobyć seitan?

Można pokusić się, by sporządzić go samodzielnie. Potrzebujemy do tego tylko kilku składników, takich jak: woda, mąka i przyprawy.

Jak zrobić seitan?

  • Potrzebujemy tylko dwóch składników: mąki pszennej oraz wody, po zmieszaniu powstaje gładkie ciasto, którego struktura przypomina ciasto na chleb.

  • Po wyrobieniu masy należy umieść ją w misce z wodą, następnie odczekać co najmniej godzinę.

  • Po tym czasie ciasto ugniatamy palcami – nie wyciągając go z naczynia z wodą! Dzięki tej czynności usuwamy skrobię w maksymalnym stopniu.

  • Gdy woda zrobi się mętna, wlewamy świeżą porcję wody, czynność tą powtarzamy do chwili, aż płyn stanie się przeźroczysty.

  • W ten sposób przygotowany seitan powinien mieć kremowy lub żółty kolor oraz być nieco lepki. Formujemy z niego wałek, owijamy nasze ciasto gazą i gotujemy przez godzinę w wodzie lub też warzywnym wywarze.

Prostszym wyjściem jest zakupić gotowy seitan w postaci sproszkowanej, którą po rozrobieniu z wodą i ulubionymi przyprawami gotujemy w bulionie. Mamy możliwość zakupienia seitanu w postaci kostki, jak np. tofu. Taki rodzaj produktu po poddaniu go obróbce cieplnej, jest praktycznie gotowy do spożycia. Seitan to bardzo wdzięczny produkt, łatwo przyswajający wszelkie aromaty i smaki, dlatego dzięki niemu każde z dostępnych dań mięsnych, przekształcić możemy w zdrowe i smaczne danie wegetariańskie.

Autopromocja

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies